رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

آموزش حرف زدن کودک با بازی جذاب تر میشود!

خواندن این مطلب

9 دقیقه

زمان میبرد!

آموزش حرف زدن کودک با بازی جذاب تر میشود!

آموزش حرف زدن کودک، میتواند به عنوان یکی از بخش های لذت بخش و پیچیده فرزند پروری خانواده ها، باشد که ممکن است با چالش های متفاوتی در این راستا، مواجه شوید. از آنجایی که معمولا شرایط افراد و کودکان با یکدیگر متفاوت است؛ کودکان با یکدیگر یکسان نیستند و بنابراین؛ راه رفتن، نشستن، حرف زدن و دیگر فعالیت های مختلف کودکان، با یکدیگر فرق دارد و برخی زودتر و برخی دیرتر این فعالیت ها را، فرا گرفته و انجام میدهند. همچنین؛ شرایط خاص دیگری وجود دارد که گاها، نگرانی والدین را، برمی انگیزد. در مقاله آموزش حرف زدن کودک، اطلاعات کاربردی ای را، در رابطه با حرف زدن نوزاد پسر و یا دختر شما، بیان خواهد شد؛ چراکه که همواره کودکانی هستند که دلایل مختلفی، کمی دیرتر نسبت به هم سن و سالان خود، شروع به صحبت کردن میکنند که برای برخی از والدین نگرنی هایی ایجاد میکند. اگر شما نیز، دارای این گونه کودکانی هستید؛ تا انتهای مقاله زندگی سبز را دنبال کنید تا بتوانید رنج سنی حرف زدن کودکان، عوامل دیر حرف زدن و درمان دیر حرف زدن کودک در طب سنتی و دیگر علوم را نیز، بدانید.

سن و روند آموزش حرف زدن کودک

نوزادن، همواره از بدو تولد ( روانشناسی کودک از بدو تولد )، در معرض آموزش صداها و حرکات مختلف اطرافیان، می باشند؛ بنابراین؛ با رشد کودک، توانایی ها او نیز، افزایش می یابد. در رابطه با حرف زدن کودک، سن مطلقی وجود ندارد و معمولا از 12 ماهگی الی 18 ماهگی، سن شروع و یادگیری صحبت کردن کودکان، می باشد؛ در حقیقت؛ همان نق نق ها و آواهای مختلف و مبهم، شروع درک کلمات و سخن گفتن میتواند باشد که ابتدا با اشاره کردن، منظور خود را، بیان میکنند که البته برای هر کودک، شروع و یادگیری کامل حرف زدن نیز، متفاوت می باشد و به عوامل زیادی بستگی دارد. مانند:

  • میزان تعامل و درگیر بودن با نوزاد
  • تعداد افراد و میزان توجهی که به نوزاد میشود.
  • وجود و یا عدم وجود کودکان دیگر در محیط پیرامون نوزاد
  • فرزند چندم بودن نوزاد و میزان وقت گذرانی با او
  • تاثیر ژنتیکی خانواده بر کودک و…

اموزش حرف زدن کودک با بازی

حرف نزدن کودک 4 ساله

همانطور که از دلایل ژنتیکی یاد کردیم؛ اما؛ بهتر است بدانید که در برخی از موارد حرف نزدن کودک در سنینی خاص، عادی نمی باشد و بهتر است که از یک گفتار درمان خوب، مشورت بگیرید و زودتر اقدام کنید. به عنوان مثال حرف نزدن کودک 4 ساله، یک امر عادی نیست؛ اما؛ برخی با  حرف هایی روتین و بی اساس در درمان کودکان سهل انگاری میکنند؛ مثلا گفته میشود که کودکی که بزرگ شود خودش سخن گفتن را، فرا میگیرد و دیر نمیشود و یا پدرش تا پنج سالگی حرف نزد و خوب شد؛ گاهی حرف هایی از قبیل، ممکن است که درمان کودک را، به تعویق بیاندازد و برای درمان او دیر شود. پس در هر مواردی، بهتر است که ابتدا با یک متخصص مربوط به مشکل نیز، مشورت کنید.

مشاوره کودک سه ساله؛ راه حل فوری درمان مشکلات کودکتان!

علت دیر حرف زدن کودکان چیست؟

به طور کلی، همواره مادران و پدرانی در جامعه وجود دارند که به دنبال راه های متفاوت حرف زدن کودک خود هستند و سوالاتی از قبیل؛ چرا کودک دو ساله ام حرف نمیزند و آیا حرف نزدن کودک 4 ساله خطرناک است؟ در ذهن آنان پیچ و تاب میخورد و همیشه به دنبال این هستند که کیا بچه هاشون دیر حرف زدند؛ در حقیقت؛ در زمینه آموزش حرف زدن کودکان مختلف، بهتر است که از مشاوره و متخصص مطمئنی در این زمینه استفاده کرد؛ چراکه؛ حرف نزدن کودکان دلایل متعددی دارد که میتواند در روند درمان نیز، موثر باشد و با شناسایی علت دیر حرف زدن کودک، به درمان آن نیز، کمک کند. در ادامه دلایلی را، در رابطه با دیر به حرف آمدن کودکان، بیان خواهیم کرد.

مشکلات شنوایی

گاهی ممکن است کودکان و نوزادان مشکلات شنیداری ای داشته باشند که مسلما، در گفتار آنان تاثیر خواهد گذاشت، پس هنگامی که کودکی مشکل در تقلید صداها و گفتار نیز دارد؛ بهتر است  با مشورت یک آسیب شناس گفتار و زبان مشورت کرده و در صورت لزوم، از لحاظ شنیداری نیز، مورد آزمایش قرار گیرد.

نوع ارتباط والدین

گاهی ممکن است که علت دیر به حرف آمدن کودکان، محیط خانه و خانواده نیز، باشد؛ چراکه؛ برای آموزش حرف زدن کودک، روابط موجود بین کودک و اطرافیان نیز، بسیار مهم می باشد و مستلزم رعایت یک سری اصول و نکات نیز، می باشد که میتواد در آموزش حرف زدن کودک، نقش مهمی ایفا کند. در ادامه چند مورد از علت های محیطی دیر حرف زدن نوزادان، بیان میشود.

تند حرف زدن والدین

گاهی ممکن است که والدین در سطح کودک حرف نزنند و یا از جملات طولانی، سخت و پیوسته استفاده کنند که این مورد باعث اخلال در روند گفتار کودک میشود. پس بهتر است در صحبت با کودکان، اصول مربوط به آن را، رعایت کنید که در ادامه مثال های را، عنوان خواهیم کرد و همچنین به آرامی با آنان صحبت شود. ( مشاوره والدین در مشهد )

رسانه ها و ارتباط یک طرفه

از آنجایی که امروزه، رسانه ها مانند، تلویزیون و تلفن های همراه و… نقش مهمی در ارتباطات و زندگی افراد دارد؛ ممکن است که کودکان شما، بیش از حد از تلویزیون و موبایل استفاده کنند؛ بنابراین؛ همین مورد میتواند عامل مهمی در مشکل گفتاری کودک باشد؛ زیرا کودک در معرض یک ارتباط یک طرفه می باشد و فقط در حال شنیدن می باشد؛ با وجود اینکه برای پیشرفت در سخن گفتن، یک ارتباط دو طرفه که کودک را، برای حرف زدن و پاسخ دادن فعال کند؛ بسیار لازم و موثر می باشد.

عدم تعامل و فیدبک

هر انسانی برای یادگیری هرچیزی، نیاز به انگیزه دارد و در رابطه با آموزش حرف زدن کودک نیز، کودکان هم نیاز به انگیزه، فیدبک و تشویق، از سوی محیط اطراف خود دارند؛ بنابراین ممکن است گاهی بی توجهی هایی در رابطه با آموزش حرف زدن کودک بوجود بیاید که کودک زیاد حرف نزند و یا شوقی برای یادگیری نیز، نداشته باشد. پس بازی، تقلید و تشویق کودکان، میتواند محرکی قوی باشد که در ادامه به روش هایی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

محیط ساکت

گاهی به دلیل مشغله فراوان والدین، ممکن است که محیط خانه، محیطی غنی از حرف زدن نباشد و بسیار ساکت باشد؛ بنابراین؛ هنگامی که تبادلات و تعاملات لازم برای کودک نیز، وجود ندارد و کلمات کمتری را، میشنود؛ قطعا ممکن است دیرتر زبان باز کند. بنابراین؛ وجود حرف زدن زیاد و شنیدن کلمات بیشتر در محیط پیرامون کودک، مبتواند به آموزش حرف زدن کودک، کمک کرده و حرف زدن او را، تقویت کند.

مشکلات مغزی

در برخی از کودکان، اختلال در حرف زدن و تاخیر کلامی، ممکن است ناشی از مشکلات ذهنی و عقب ماندی های ذهنی می باشد. در برخی از موراد در مراقبت های قبل از بارداری، برخی از مشکلات، قابل درمان خواهد بود.

شروع آموزش دوزبانه

یادگیری زبان جدید غیر از زبان مادری، برای دو زبانه کردن کودکان، میتواند؛ عملکرد حرف زدن کودک را، به تعویق بیاندازد و در آموزش حرف زدن کودک، مشکلاتی را، ایجاد کند. ( بهترین مهد کودک دو زبانه در مشهد )

اموزش حرف زدن کودک چگونه است

مشکلات ناحیه گفتاری

در بحث آموزش حرف زدن کودک یکی دیگر از عواملی که باعث اختلال حرف زدن کودک میشود؛ وجود مشکلاتی در آناتومی گفتار کودک است که نقصی در اعضای گفتاری کودک منجر به این نوع اختلال نیز، میشود؛ مانند؛ کلفتی و یا کوتاهی بند زیر زبان، یا عدم تناسب اجزای زبان، شکاف در سقف دهان و…

بیماری های مربوط به گفتار و زبان

اما؛ علاوه بر مشکلات معمولی و عادی که درمان های مختلفی دارند؛ بیماری های مختلفی مانند؛ کم شنوایی، اتیسم، شکاف لب وکام، فلج مغزی و معولیت ذهنی وجود دارند که متاسفانه برخی از عملکردهای بدن مانند تکلم را، دچار مشکل میسازند. اگرشما نیز، در این فکرهستید که کودک دو ساله ام حرف نمیزند و یا نوزاد من، هیچ آوایی را، نمیگوید؛ شما میتوانید؛ از درمان دیر حرف زدن کودک در طب سنتی و یا متخصصین مربوط به گفتار درمانی و انواع بازی برای حرف زدن کودک استفاده کنید که در ادامه به موارد در زمینه آموزش حرف زدن کودک اشارخواهیم کرد.

بهترین مشاوره کودک در مشهد کجاست؟!

بازی برای حرف زدن کودک

 به طور کلی اگرمیخواهید که نوزاد شما، زودتر و فعال تر برا حرف زدن عمل کند؛ بهتر است بدانید که در مبحث آموزش حرف زدن کودک، بازی، تمرین، تکرار و تشویق از مهمترین فاکتورها برای پیشرفت زبان کودک می باشد و یکسری بازی درمانی در مشهد و کارهای مداوم باعث تاثیر قوی ای در آموزش حرف زدن کودک میشود و به مرور زمان تاثیر عملکرد خود را، خواهید دید. بنابراین؛ اگر میگویید که کودک دو ساله ام حرف نمیزند و یا قصد قوی تر ساختن زبان و حرف زدن نوزاد پسر و دختر خود را، دارید؛ میتواند ابتدا از یک متخصصص گفتار درمانی خوب استفاده کنید؛ همچنین میتوانید با مشورت از روش های زیر استفاده نمایید.

ساختن صداهای مختلفی مربوط به کلمات

 ابتدا میتوانید؛ برای شروع از آواها و کلمات کوتاه و ساده مربوط به اشیاء و فراد پیرامون شروع کنید؛ به عنوان مثال؛ آ، آب، ما، دا، د و اینگونه آواها و ترکیبات که میتوانید بصورت های مختلف بیان کنید تا کودک نیز، بشوند و تقلید کند؛ البته گاهی کمی زمان بر می باشد.

استفاده از نمادهای مربوط به کلمات

شما میتوانید؛ در موقعیت های مختلف که امکان پذیر است از صدا و نماد آن موقعیت استفاده کنید و مرتب آن را، تکرار کنید. مانند؛ خداحافظی کردن که میتوانید از زبان کودکانه، استفاده نمایید و بگویید بای بای و از نماد آن استفاده کنید و دست خود را، هنگام خداحافظی تکان دهید تا فعالیت ذهنی و ارتباطی کودک قوی تر شود.

صحبت های کوتاه در موقعیت های مختلف

در بحث آموزش حرف زدن کودک، یکی از موارد مهم دیگر در تعامل با نوزادان و کودکان، استفاده از صحبت های کوتاه در موقعیت های مختلف است؛ به این صورت که شما میتوانید؛ کارهایی را که با کودک خود انجام میدهید را، بصورت کوتاه بیان کنید؛ مثلا هنگام بازی، با خوشحالی و نشان دادن بگویید بازی کنیم؛ هنگام شست و شو، بگویید دستت رو بشویم، غذا بخوریم و… این روزمرگی ها و تکرارها، به مرور زمان باعث فعال تر شدن ارتباط و حرف زدن کودک میشود.

آموزش صداهای حیوانات مختلف با بازی

در آموزش حرف زدن کودک، بازی صداهای حیوانات نیز، یکی از جذاب ترین و بامزه ترین بازی ها، برای کودکان به شما می آید که با استفاده از صداهای فانتزی حیوانات مختلف موجود، میتوانید؛ او را، نسب به محیط اطرافش فعال تر و حساس تر نمایید.

تشویق و تلاش های مکرر

همه بازی ها در جهت آموزش حرف زدن کودک، بسیار موثر می باشد؛ اما؛ داشتن استمرار و مخصوصا ترغیب و تشویق کودکان، برای کودک بسیار جذاب و موثر خواهد بود و میتواند در حرف زدن نوزاد پسر و دختر شما نیز، تاثیر خوبی را، داشته باشد؛ پس با دست زدن، خندیدن، هورا گفتن و… سعی در نشان دادن شوق و خوشحالی خود از نوزاد را، داشته باشید.

هرگز مسخره نکنید!

یکی از مهمترین برخوردها در آموزش حرف زدن کودک، مسخره نکردن است؛ هنگامی که کودک کلمه ای را، اشتباه بیان میکند، هرگز به او نخندید و او را، مورد تمسخر، قرار ندهید.

گفتار درمانی

تقلید از کودک

با حرف زدن نوزاد پسر و دختر و گفتن آواها توسط آنان، شما نیز، به طور واضحی، از آنان تقلید نمایید و این کار را، به طور بامزه ای تکرار نمایید تا برای آنان جذاب باشد و تکرار کنند.

بهترین روانشناس در مشهد

اگر به دنبال بهترین های روانشناسی در مشهد هستید پیشنهاد می کنیم یک سری به کلینیک تخصصی روانشناسی کودک در مشهد به نام زندگی سبز بزنید در آنجا می توانید به راحت ترین شکل ممکن با بهترین روانشناس های شهر مشهد ارتباط برقرار کنید.

آموزش تقلید کودک از شما

همچنین برای آموزش حرف زدن کودک، هنگامی که کلمات و آواهای ابتدایی را، تکرار میکنید؛ با ارتباط چشمی و مهربانی، توجه آنان را جلب کنید تا تقلید کردن را، بیاموزند. همچنین؛ تقلید کنش هایی مانند؛ بوس فرستادن و دست زدن و… تاثیر خوبی نیز، دارد.

اموزش حرف زدن به کودک

در نهایت، آموزش حرف زدن کودک با گفتار درمانی

آموزش حرف زدن کودک، با بازی های مختلف و تعامل و  همکاری دو طرفه با کودک، تاثیر بسزایی نیز، دارد؛ همچنین شما برای زود تر حرف زدن نوزاد پسر و دختر خود، میتوانید از موارد گفته شده استفاده نمایید؛ همچنین اگر به هر دلیلی کودک شما، حرف نمیزند و یا دیر تر زبان باز کرده است و کلمات کمی را، میگوید و یا هر نوع اختلال گفتاری دیگری دارد، گفتار درمانی و یک متخصص و درمانگر خوب، به عنوان روشی عالی، میتواند؛ مشکل شما را، ریشه یابی کرده و به درمان بهتر کودک شما نیز، کمک کند.

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...