رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن؛ بسیار سریع و آسان!

خواندن این مطلب

12 دقیقه

زمان میبرد!

مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن؛ بسیار سریع و آسان!

آیا هنوز از اصول مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن بی خبر هستید؟!!

مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن از مسائلی است که برای تمام مادران پیش خواهد آمد ونیاز به داشتن آگاهی لازم در این باره است.

را در مهمانی بودیم که خواهرم از من پرسید پس کی می خواهی آرش را از پوشک بگیری ؟!

من گفتم: نمی دانم چطور شروع کنم؟ و از چه راه هایی استفاده کنم که  علاوه بر موفق شدن ام در از پوشک گرفتن آرش، به سلامت روان او آسیب نرسانم؟

خواهرم پیشنهاد داد که در این مورد ابتدا تحقیق کنم واز مشاور کمک بگیرم. در ادامه این مقاله مشاوره کودک زندگی سبز آسان ترین راهکارها برای از پوشک گرفتن را بخوانید!

مشکلات از پوشک گرفتن

  • یکی از مشکلاتی که درمشاوره کودک برای از پوشک گرفتن اشاره می شود و برای والدین مشکل ساز شده باشد، لجبازی کودک در دستشویی کردن است.

ممکن است کودک شما درتوالت، دستشویی نکند و به محض خارج شدن از توالت، دستشویی کند؛ برای این منظور به شما راه هایی پیشنهاد می شود ازجمله؛

  • از دعوا کردن و فشار آوردن به کودک بپرهیزید
  • ایجاد آمادگی در کودک برای طی کردن درست این مسیر
  • از روش های غیر مستقیم آموزش توالت رفتن و انجام ادرار و مدفوع… در آنجا، مانند:
  • استفاده از قصه های آموزنده همراه با شعر های مخصوص به این عمل
  • استفاده از فیلم های کودکانه در این زمینه
  • عدم مقایسه کودک تان با کودکان دیگر؛ ممکن است که بعضی کودکان زودتر و بعضی دیرتر به این مرحله برسند، شما نیز به این خاطر نباید کودک را سرزنش کنید.
  • عدم توجه به حرف های بی اساس افرادی که هیچ تجربه و یا تخصص در این زمینه ندارند
  • با لحن و کلمات مناسب به کودک توالت رفتن را یادآوری کنید:
  • به کودک خود توضیح دهید که ممکن است گاهی فراموش کند که ؛ بزرگ شده است ومهارت دستشویی را رفتن را یاد گرفته است، پس شما باید در این زمینه در موقعیت های متفاوت به کودک یادآوری کنید، ازجمله:
  • قبل از خوابیدن کودک
  • قبل از بیرون رفتن از خانه
  • قبل از خوردن وعده غذایی
  • یکی دیگر از راه هایی که مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن پیش رو والدین قرار می دهد، ایجاد انگیزه یا افزایش انگیزه های کودک برای از پوشک گرفتن و رفتن به توالت است، از عواملی که می توان برای انگیزه دادن به کودک استفاده شود؛ مانند:
  • برای هر دفعه که کودک شما در توالت، دستشویی کرد و شلوارش را خیس نکرد می توانید یک کارت پستال به سلیقه کودک تان درست کنید که هریک امتیاز جداگانه ای داشته باشد یا بجای کارت پستال می تواند تصاویر استیکر هایی با اشکال مختلف کارتونی را که کودک را تشویق می کنند، تهیه کنید وبا کودک تان قرار بگذارید که ثلا اگر 5 یا 10 تا از این کارت پستال ها یا استیکرها را بدست آوردی جایزه بزرگتری را برایت در نظر میگیرم، که بنا به سلیقه کودک می تواند متفاوت باشد.
  • به تفریحات و نیاز های کودک تان توجه کنید، وقتی کودک شما ببیند که برای نیاز های او ارزش قائل می شود و به طور مثال او را به پارک، گردش یا خانه دوستانش می برید، او نیز به حرف های شما توجه می کند؛ زیرا متوجه شده است که شما هر چیزی که به او بگویید، به نفع او است.
  • آموزش چگونگی کلام شما و نحوه برخورد با کودک تان یکی از بهترین مشوق های مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن است؛ مانند:
  • «به به ببین پسرم چه مردی شده»، «ماشاالله به دخترم که خانومی شده واسه خودش»، «دیگه پسرم مستقل شده»، «آفرین به شما که به حرفای مامان گوش میدی» و…

اما چرا این روش ممکن بهتر از دیگر روش موثر واقع شود؟

زیرا روش پاداش گرفتن طبق نمونه هایی که درمشاوره کودک برای از پوشک گرفتن بیان شد، در همه ی کودکان تاثیر مثبت نخواهد داشت وممکن است استرس در آنها ایجاد شود که «اگر کاری که به من گفته شده را انجام ندهم و پاداش دریافت نکنم، تنبیه می شوم»

این استرس همانطور که می دانید تاثیر نامطلوبی بر سلامت جسم وروان کودک می گذارد، پس روش بیان شده راهی است که دیگر این خطر احتمالی را هم برای کودک ندارد وبه او در ترک پوشک کمک می کند.

اصول مشاوره برای از پوشک گرفتن

 

  با چه روشی کودک را از پوشک بگیرم؟

پوشک گرفتن کودک یکی از مراحل زندگی کودک است که بهتر است با راه هایی که مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن پیش رو مادران قرار می دهد،این مرحله را بدون وارد کردن استرس به کودک وخود پشت سر بگذاریم. این مرحله وموقعیت کودک نشانه ای بارز از خود نشان می دهد که در واقع به شما بیان می کند؛ آمادگی آموزش توالت رفتن و گرفتن از پوشک را پیدا کرده است، مثلا: در حین اینکه مشغول بازی خود استف سریعا از جایش بلند می شود و می گوید:« مامان! مامان! جیش دارم…!»

شما باید در این موقعیت از شروع به فراگیری روش های و مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن، اقدام کنید.

بهترین زمان از پوشک گرفتن کودک

بهترین زمان مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن کودکان در محدوده سنی 18 ماه – 2 سال ونیم است، اما نگران نباشید اگر کودک شما در این محدوده زمانی سن اش، علارغم تلاش های درست شما از پوشک گرفته نشد؛ زیرا این آمادگی در کودکان متفاوت به وجود می آید، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که بخش دیگر موفقیت در این مرحله مستلزم آموزش هایی است که شما در این رابطه یاد گرفته اید و آنها را به صورت مناسب و صحیح به کودک تان انتقال می دهید.

در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن به این نکته که نباید زودتر از اینکه کودک آمادگی از پوشک گرفتن داشته باشد، به این آموزش نسبت به کودک تان اقدام کنید؛ زیرا در صورت شروع این آموزش زودتر از موعد، برای کودک عوارضی به همراه خواهد داشت که یکی از آنها

به تعویق افتادن آموزش دستشویی رفتن کودک است.

با مشاوره کودک تلفنی سریع تر به پاسخ برسید!

نشانه های برخورداری آمادگی از پوشک گرفتن کودک

همانطور که قبل تر اشاره شد در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن سن مشخصی تعیین نشده است و ممکن است ک کودکی در سن 2سالگی هنوز آمادگی گرفتن از پوشک را نداشته باشد ویا ممکن است کودکی در سن پایین تر مانند 18 ماهگی  این آمادگی را پیدا کرده باشد، پس با توجه به این نکته والدین بخصوص مادران نباید در از پوشک گرفتن کودک خود علارغم حرف های دیگران به سن کودک شان توجه کنند بلکه باید از نشانه های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن باخبر باشند و به دنبال آنها در کودک شان بگردند و زمانی که کودک شان بدون توجه به سن شان، از آن نشانه ها برخوردار بودند، اقدام به آموزش از پوشک گرفتن کودک شان کنند.

برای آگاهی ازاین نشانه ها در کودک تان این سوالات را در مورد وی از خودتان بپرسید:

  • کودک من هنگاهی که کاری را از او می خواهم که انجام دهد، توانایی درک و فهم مطلب را دارد و آن کار را انجام می دهد؟
  • در طول روز چند ساعت شلوارش را بدون اینکه فشاری به خودش وارد کن خیس نمی کند؟ حداقل خشک ماندن کودک من آیا 3 یا 4 ساعت در طول روز می شود؟
  • کودک من زمانی که خیس است احساس بدی دارد واز من درخواست می کند که شلوارش راتعویض کنم یا…؟ و از خیس شدن شلوارش شکایتی پیش من می کند؟ و یا به زبان خودش و به صورت های مختلف از من می پرسد که چطور می توانم از این احساس بد خلاص شوم؟
  • آیا در کودک من اشتیاق یا کنجکاوی برای رفتن به توالت وجود دارد؟ آیا زمانی که من به او توصیه می کنم که لباس زیر بپوشد علاقه نشان می دهد؟
  • آیا کودک من خودش به طور مستقل شلوارش را پایین یا بالا می کشد؟ آیا اگر من به او کمک کنم، برای دستشویی رفتن شلوارش را پایین یا بالا می کشد؟

پاسخ مثبت به این سوالات در مورد کودکان به شما نشان از اقدام به مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن وآموزش این مراحل دارد، اما اگر پاسخ این سوالات منفی بود به کودک تان فشار وارد نکنید و بهتر است صبر کنید تا زمانش برسد؛ زیرا فشار آوردن به کودک برای از پوشک گرفتن او، آموزش این کار را از مراحل قبل و زمانی که در کودک آمادگی انجام آن ایجاد شده است، سخت تر می کند و برای کودک تاثیر بالعکس به همراه دارد.

 چگونه توالت مناسبی برای کودک ام انتخاب کنم؟

بعد از بررسی نشانه های رسیدن کودک به آمادگی از پوشک گرفتن با مطالعه در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن، نوبت به روش هایی می رسد که این کار را راحت کرده است؛ از جمله  این روش ها تهیه یک توالت مناسب برای کودک است که از عوامل ایجاد انگیزه در وی برای رفتن به توالت به شمار می رود.

توالت ها دو نوع هستند: توالت های قصری و توالت های فرنگی.

در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن  به ویژگی های هریک ز توالت ها اشاره می شود که بهتر است بنا به سلیقه و مناسب بودن آن برای کودک، آن نوع را تهیه کنید:

  • توالت های قصری سایز کوچک تری دارند وکودکان بهتر می توانند از آنها استفاده کنند. اما در تهیه توالت قصری ویژگی هایی نظیر: سایز مناسب کودک، ساده بودن و سفت ومحکم بودن آن را که امنیت کودک را تضمین می کند، توجه کنید؛ زیرا کودکان در ابتدا برای استفاده از توالت ها بخاطر عادت کردن آنها به پوشک، ترس دارند و این ویژگی ها می تواند ترس کودک را برای استفاده از توالت ها از بین ببرند.
  • استفاده از توالت های قصری که باسن کودک را تماما در بر می گیرد، از سایز مناسبی برای آن کودک برخوردار نیست؛ وباید از توالتی استفاده کنید که باسن کودک روی نشیمن گاه قرار بگیرد و پا های او روی زمین قرار بگیرند.
  • دسته هایی در دو طرف توالت های قصری به برقراری تعادل کودک کمک می کنند، پس خرید توالت های قصری دسته دار گزینه مناسبی است.
  • نکته دیگر در خرید توالت های قصری ارتفاع آنها است که اگر ارتفع کمی داشته باشد ادرار کودک در داخل مخزن توالت نمی مانند واطراف را کثیف می کند و اگر ارتفاع زیادی داشته باشد، کودک بخاطر ترس از نشستن بر توالت امتناع می کنند.
  • برای استفاده کودک پسر از توالت های قصری، توالت هایی مناسب هستند که از محافظ پاشش برخوردارند.
  • یکی دیگر از راه های مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن این است که پوشکی در خانه تان نداشته باشد و یا به فکر شلوار های تمرینی نباشید، این داشتن پوشک یا استفاده از شلوار تمرینی برای کودک یه نوع دلگرمی برای امتناع از رفتن به توالت، محسوب می شود وامر آموزش را سخت می کند. دور انداختن پوشک ها وعدم استفاده از شلوار تمرینی راهی جز به توالت رفتن و یادگیری مراحل آن برای کودک فراهم نمی کند.

مشاوره از پوشک گرفتن

دستور العمل ها در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن کودک چیست؟

قبل تر ویژگی های تهیه توالت ههای قصری برای کودکان بیان شد، یکی دیگر از نشانه ها که استفاده از این نوع توالت ها برای کودک را فراهم می کند، بی قراری پا های کودک است که توجه سریع به آن از خیس ششدن شلوار کودک جلوگیری می کند.

  • لباس های سرهمی در کودکان امکان سریع آنها را برای امر دستشویی رفتن سخت می کند، در مرحله از پوشک گرفتن کودک باید لباس هایی را به او بپوشانید که گشاد و راحت باشد و حتی اگر کودک تمایل به پایین یا بالا کشیدن شلوارش را داشت، مشکلی پیش نیاید.
  • استفاده از تشویق ها بخصوص از نوع کلامی یا در اختیار قرار دادن اسباب بازی های مورد علاقه کودکان، گذراندن این مراحل را برای کودک خوشایند می کند.
  • اگر کودک شما از نشستن بر توالت خودداری میکند، شعر خواندن یا دادن اسباب بازی مخصوص، به کودک در این به شما کمک می کند؛ زیراکودک را سرگرم به چیزهای مورد علاقه ش میکند وشما از این فرصت برای آموزش نشستن وی بر توالت استفادده می کنید.
  • نباید ها در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن
  • نکته مهم در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن که لازم به یادآوری است، عدم وجود یک سن خاص برای از پوشک گرفتن کودک است؛ پس شما نباید در سن خاصی حتی بزرگتر از محدوده دیگر همسالان کودک، به او فشار وارد کنید و او را مجبور به توالت رفتن و از پوشک گرفتن کنید، بلکه اجبار در اغلب کودکان کار ساز نیست و نتیجه بالعکس دارد حتی اگر نتیجه بالعکس نداشته باشد آسیب های روانی که ممکن است در آینده بروز کند، برای کودکان به بار خواهد داشت، پس بهترین راه کمک از مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن است که از راه های مختلفی مانند جستجو در وب و استفاده از تجربیات متفاوت مادرن در این امر یا استفاده از روش های مناسب افراد با تجربه در اطرافیان است.
  • اما مشکل رایج بسیاری از مادران برای آموزش این مرحله به کودک، لجبازی وی است که در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن به این مسئله نیز توجه شده است و برای حل آن پیشنهاد می دهد که زور آزمایی بین مادر و کودک نتیجه بخش نخواهد بود بلکه باید با زبان نرم و راهبردی کودک را به سمت یادگیری درست مراحل از پوشک گرفتن هدایت کنید.
  • ممکن است درمسیر مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن، ملاحظاتی را بکار ببرید که هیچ گونه اعتباری ندارند وتنها کودک را سردرگم خواهید کرد؛ برای اینکه اعضای تناسلی کودک تان را به او بشناسانید وبا این کار در روند آموزش واقعی دستشویی رفتن گام بردارید، از نام های واقعی آنها استفاده کنید.
  • احتمال اینکه در روند یادگیری کودک در توالت رفتن واز پوشک گرفتن، کودک خودش را خیس یا کثیف کند، زیاد است؛ در این هنگام در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن، کودک را اصلا مقصر نمی داند.
  • سرزنش و فشار آوردن به کودک نه تنها مشکلی حل نخواهد کرد بلکه مشکلی افزون تر ازجمله سخت تر وطولانی تر کردن روند آموزش و آسیب روانی مانند استرس، کناره گیری و… ایجاد می کند.

مشاوره برای از پوشک گرفتن کودک 3 ساله

 مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن کودک سه ساله

در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن به مسئله جزئی تری مانند روش از پوشک گرفتن کودک سه ساله پرداخته می شود؛ در این روش باید از اصولی پیروی کنید:

مراحل توانایی کنترل دفع باتوجه به آنچه که در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن تعریف شده است، درچهار مرحله کلی تقسیم می شود:

  • توانایی کنترل کردن دفع مدفوع هنگام شب
  • توانایی کنترل کردن دفع مدفوع هنگام روز
  • توانایی کنترل مثانه هنگام روز
  • توانایی کنترل مثانه هنگام شب

بهترین روانشناس در مشهد کیست؟

اما اقداماتی که باید برای از پوشک گرفتن کودک تان انجام دهید:

  • نباید سختگیری های شما در تمیز کردن کودک به وی آسیب وارد کند و رابطه گرم و صمیمی شما به رابطه ای سرد تبدیل شود.
  • توالت یا لگن مخصوص دستشویی کودک را متناسب با سلیقه او رنگ مورد علاقه اش تهیه کنید.
  • اگر کودک تمایل داشت که از توالت خود برخیزد او را مجبور به نشستن، آن هم طولانی مدت نکنید؛ زیرا در دفعات بعد از دستشویی کردن امتناع خواهد کرد.
  • مدت زمان نشستن کودک بر توالت و یا نگه داشتن وی بر آن 5 تا 8 دقیقه بیشتر نشود.
  • تنبیه به هیچ وجه نه تنها در این مرحله بلکه در هیچ کدام از اصول بیان شده در مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن، توصیه نمی شود.
  • ترس از تنبیه برای کودک در روند آموزش از پوشک گرفتن کودک اخلال وارد می کند وآن را به تعویق می اندازد.

 

یکی از مراحل و آموزش های مهم دوران کودکی، از پوشک گرفتن کودک است که مستلزم دانش در حیطه مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن است.

در این مقاله به طور راهبردی روش های صحیح وکاربردی، مشکلات و تصورات غلط در این مرحله و… را در اختیار مادرانی قرار داده ایم که دغدغه عبور صحیح و به موقع کودک شان را از این مرحله دارند.

 

سوالات متداول

1) برای رفع لجبازی کودک در دستشویی کردن چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

از دعوا کردن و فشار آوردن به کودک بپرهیزید. از روش های غیر مستقیم برای اموزش توالت رفتن کودک استفاده کنید مانند داستان های اموزنده، استفاده از فیلم های کودکانه در این زمینه و…

2) بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چه زمانی است؟

بهترین زمان مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن کودکان در محدوده سنی 18 ماه – 2 سال و نیم است.

3) نشانه های امادگی کودک برای از پوشک گرفتن چیست؟

کودک من هنگاهی که کاری را از او می خواهم که انجام دهد، توانایی درک و فهم مطلب را دارد. حداقل خشک ماندن کودک من 3 یا 4 ساعت در طول روز می شود. کودک من زمانی که خیس است احساس بدی دارد و از من درخواست می کند که شلوارش را تعویض کنم. در کودک من اشتیاق یا کنجکاوی برای رفتن به توالت وجود دارد.

 

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...