رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

بهترین راهکارهای درمانی در مشاوره کودک بیش فعال!

خواندن این مطلب

12 دقیقه

زمان میبرد!

بهترین راهکارهای درمانی در مشاوره کودک بیش فعال!

مشاوره کودک بیش فعال یکی از مباحث مهم در زندگی والدینی است که با این موضوع مواجه هستند. چندروز پیش وقتی با یکی از دوستان قدیمی‌ام صحبت می‌کردم، متوجه ناراحتی او شدم، وقتی دلیلش را پرسیدم، گفت: کودکش 4 ساله است اما به هیچ وجه تمرکز کافی ندارد، اصلا نمی‌تواند کلمات را به خوبی ادا کند و یا با دیگران در جمع‌ها ارتباط برقرار کند. همچنین می‌گفت تمام وقتش را می‌گذارد تا با او بازی کند و در حین بازی یا تماشای برنامه کودک به او کلمات جدید و درست یاد دهد اما کودکش حتی یک جا بند نمی‌شود و مدام  از این بازی به بازی دیگر مشغول می‌شود. به او گفتم کودک تو فقط بیش فعال است و باید با مشاوره کودک بیش فعال دقیقا بدانی چگونه باید با او رفتارکنی و چگونه ارتباط برقرار کنی تا بتوانی قدرت تمرکز را در کودکت پرورش دهی. اگر کودک شما هم تمرکز کافی در یادگیری ندارد و در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه غیر قابل کنترل  می‌باشد، این مقاله از مشاوره کودک زندگی سبز مناسب شماست، چرا که؛  وقتی ناراحتی دوستم را دیدم تصمیم گرفتم مقاله‌ای کامل در این زمینه بنویسم و تمام نکاتی را میتوان رعایت نمود را ارائه دهم.

روانشناسی کودک بیش فعال

بیش فعالی یا ADHD یک اختلال ذهنی است که 10 درصد کودکان ممکن است به آن مبتلا شوند. بیش فعالی تا قبل از 7 سالگی در کودکان اتفاق می‌افتد و عموما در  همان سن 7 سالگی هم تشخیص داده می‌شود، چرا که در شروع تحصیل و یادگیری علائم به صورت واضح و پررنگ‌تر خودشان را نشان می‌دهند. کودکان بیش فعال عموما از جنب و جوش بالایی برخوردارند و تمام انرژی خود را صرف جنب و جوش می‌کنند از این رو در تمرکز، یادگیری و انجام تکالیف در مدرسه، انرژی لازم را ندارند. اگر بیش فعالی در سنین کمتر تشخیص داده شود، روند درمانی خیلی بهتر انجام می‌شود و میتوان از طریق روش‌های مختلف، تمرکز و کنترل واکنش‌ها را به کودک آموزش داد. مشاوره کودک بیش فعال در این زمینه آموزش‌های لازم به کودک را می‌دهد و والدین را در مهارت‌های لازم جهت رفتار مناسب و علمی با کودکان بیش فعال راهنمایی می‌کند.

اصول مشاوره کودک بیش فعال

دلایل بیش فعالی در کودکان چیست؟

 بر اساس مشاور کودک بیش فعال، بیش فعالی در اغلب موارد، علت ژنتیکی  داشته ولی ممکن است به غیر از ژنتیک، موارد دیگری هم در دوران بارداری موجب بیش فعالی کودک شود که در زیر به اختصار به آن اشاره شده است:

  • استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی مادر در دوران بارداری
  • استرس و اضطراب‌های شدید مادر در هنگام باردای
  • مسمومیت‌های شدید و خونریزی در دوران حاملگی
  • عدم تغذیه مادر در هنگام بارداری و کمبود ویتامین و مواد مغذی

تشخیص بیش فعالی در کودکان

 برای تشخیص بیش فعالی هنوز راه حلی قطعی وجود ندارد که بر اساس آن آزمایش بتوان این موضوع را سریع تشخیص داد. اصولا از روی علائم و نشانه‌ها این موضوع تشخیص داده می‌شود. بزرگترین نشانه بیش فعالی، عدم تمرکز است. تمرکز نداشتن در یادگیری، تمرکز نداشتن در انجام کارها و حتی تمرکز نداشتن در بازی کردن و حرف زدن بزرگترین و شایع‌ترین نشانه بیش فعالی در کودکان است. به همین دلیل است که این موضوع در دوران مدرسه بیشتر تشخیص داده می‌شود به ویژه در دختران چون در دوران مدرسه برای یادگیری نیاز به تمرکز بیشتری دارند و کودکان بیش فعال، بی قراری و عدم ثبات خود را در این دوران بیشتر و به وضوح نشان می‌دهند. اگر کودک شما دچار نشانه های عدم تمرکز است بهتر است با مشاوره کودک بیش فعال این علائم را به اشتراک بگذارید تا در تشخیص درست و به هنگام شمارا یاری نمایند.

کودک بیش فعال چه علائمی دارد؟

 بر اساس مشاوره کودک بیش فعال، تشخیص بیش فعالی کار راحتی نبوده اما از جمله نشانه‌هایی که میتوان به آن ها اشاره کرد که در صورت بروز و تکرار در رفتار کودک باید جدی گرفته شود و عبارت است از:

  • در ارتباط برقرار کردن مشکل دارند
  • کلمات را به خوبی اداد نمی‌کنند
  • پر انرژی هستند و مدام در حال حرکت هستند
  • وقتی با کودک حرف می‌زنید متوجه می‌شوید اصلا گوش نمی‌دهد
  • عموما حالتی بی قرار دارند و مدام با انگشتان و دست و پای خود درگیرند
  • در یادگیری تمرکز ندارند
  • مدام بازی و کارهایشان را رها می‌کنند وسراغ کار دیگری می‌روند
  • گاها در خواب دچار اختلال و بدخوابی می‌شوند

اگر کودکی همه این نشانه‌ها و یا چندتا از این علائم را همزمان داشته باشد ممکن است دچار بیش فعالی باشد و بهتر است با مراجعه به مشاوره کودک بیش فعال و صحبت با یک متخصص در این زمینه مشاوره لازم را کسب نمایید.

مشاوره کودک پرخاشگر: پرخاشگری کودک بیش فعال خود را به راحتی درمان کنید!

انواع اختلالات کودک بیش فعال

 طبق مشاوره کودک بیش فعال تمام علائمی که گفته شد اعم از اضطراب، بی توجهی، تحرک بالا و… در تمام کودکان بیش فعال نیست و ممکن است کودکی بیش فعال باشد فقط در قسمتی از رفتار و مهارت‌های ذهنی مشکل داشته باشد. از این رو اختلال بیش فعالی در کودکان به سه دسته تقسیم می‌شود.

نوع اول

در نوع اول اختلالات بیش فعالی  کودک فقط دارای عدم تمرکز است. درواقع هنگام انجام کارها و یا وقتی با او حرف می‌زنید و به چیزی آموزش می‌هید تمرکز ندارد و تمرکز کردن برای یادگیری موضوعات برای کودک کار دشواری است.

نوع دوم

در اختلال نوع دوم علاوه بر عدم تمرکز، پر تحرکی و جنب و جوش خیلی زیاد در کودک مشاهده می‌شود. این نوع اختلال بیشتر در پسر بچه‌ها دیده می‌شود. البته نباید شیطنت و فعالیت بچه ها را با این موضوع اشتباه گرفت در اینجا منظور از تحرک و چنب و چوش فعالیتی است که غیر قابل کنترل یاشد و خیلی بیش از حد معمول باشد. اگر کودک ششما فعالیت زیادی دارد برای اینکه مطمئن شوید علائم بیش فعالی هست یا نه مراجعه به مشاوره کودک بیش فعال ضروری است.

نوع سوم

در اختلال نوع سوم که معمولا در سه سالگی قابل تشخیص است، کودک علاوه بر عدم تمرکز و پرانرژی بودن  دچار عادات بد غذایی است و در خواب دچار اختلال می‌شود. کودکان نوع سوم، از زمان نوزادی معمولا این بدخوابی‌ها را دارند و زیاد دست و پاهای خود را  به حالت بی قراری حرکت می‌ دهند. این کودکان اصلا تمرکز ندارند، صحبت‌های والدین خود را قطع می‌کنند، اصلا توانایی گوش دادن ندارند، در مدرسه نمی‌توانند روی نیمکت یکجا بنشینند و تکالیفشان را با بی دقتی انحام می‌دهند.  کودکان بیش فعال نوع سوم مدام از کاری به کار دیگر می‌روند و حتی در بازی کردن هم نمی‌توانند  روی بازی تمرکز کنند و آن را نصفه رها می‌کنند.

مشاوره کودک بیش فعال چگونه است

درمان بیش فعالی

در مشاوره کودک بیش فعال، بر اساس نوع اختلال و همچنین سن تشخیص، درمان‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. در مشاوره با کودکان بیش فعال  والدین نیز باید همراهی کنن چرا که بیشتر مهارت‌ها را والدین به عنوان همراه همیشگی کودک، باید آموزش ببیند تا بتوانند با تربیت درست، توانایی های لازم را در کودک پرورش دهند.

درمان روانشناختی

همانطور که گفته شد در درمان باید سن و شرایط کودک در نظر گرفته شود. بر اساس نتایج مشاوره کودک بیش فعال، کودکان بیش فعالی که  مراحل درمانی را طی کرده‌اند و مشاوره داشته‌اند خیلی متفاوت‌تر و بهتر از کودکانی که هیچ نوع درمانی را نگذرانده‌اند، عمل می‌کنند. روان درمانی، روشی است که در آن  مشاوره کودک بیش فعال از طریق روانشناس‌های متخصص در این زمینه، رفتارهای درست را جایگزین رفتارهای قبلی می‌کند و با گفت و گو و آموزش مهارت‌های علمی، تمرکز و کنترل رفتار و انرژی را در کودک افزایش می‌دهد. در روش درمان روانشناختی، خانواده هم باید همراهی لازم را داشته باشد و مهارت‌های مناسب را برای  براقراری ارتباط با کودک و آموزش مسائل مختلف به کسب نماید.

درمان با دارو

قبل از شروع درمان حتما باید با مشاوره کودک بیش فعال مشورت داشته باشید تا با ارزیابی نوع  دقیق مشکل مشخص شود. دارو درمانی روشی است که در آن از داروهای محرک برای افزایش تمرکز استفاده می‌شود. این روش بیشتر در بزرگسالان استفاده می‌شود. ترکیب روش دارو درمانی و همچنین دریافت مشاوره و آموزش  روانی مهارتی خیلی تاثیر بهتری دارد. داروهای محرک در سطح مواد شیمیایی مغز تعادل ایجاد می‌کند اما استفاده از داروهای محرک ممکن است عوارضی مانند سر درد و تهوع به همراه داشته باشد که در این خوصوص حتما باید با روانپزشک مشورت گردد. دیگر داروهای غیر محرک مانند اتوموکستین و داروهای ضد افسردگی  گاها تجویز می‌شود که اثر گذاری آنها از داروهای محرک کمتر است اما عوارض آنها را ندارد. در دارو درمانی دو نکته مهم را باید در نظر گرفت اول اینکه دارو حتما باید توسط متخصص تجویز شود و هرگونه عوارض جدی گرفته شود و دوم؛ باید در کنار دارو درمانی آموزش مهارت‌های روانی و دریافت مشاوره کودک بیش فعال در نظر گرفته شود.

نروفیدبک

نروفیدبک یک روش درمانی جدید در علم روانشناسی است که به عنوان مکمل در کنار دریافت مشاوره کودک بیش فعال، به کار گرفته می‌شود.کودکان بیش فعال به دلیل عدم تمرکز، بد خوابی و کم توجهی می‌توانند از این  روش استفاده نمایند. بیش از 75 درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی یا اوتیسم به وسیله نروفیدبک بهبودی کامل یافته‌اند. در این روش درمانی، با استفاده از دستگاه کامپیوتری، امواج مغزی بیمار ارزیابی شده و پس از آن بازخوردی در باره وضعیت بیمار ارائه می‌شود.

نقش والدین در درمان بیش فعالی

کودکان بیش فعال اصولا به دلیل عدم تمرکز و بی توجهی‌شان حالتی تکانشی داشته و والدین در برقراری ارتباط با کودکشان دچار مشکل زیادی می‌شوند. این کودکان شاید به خوبی نتوانند کارهای خود را حتی بازی‌کردن‌ را سامان دهند و کنترل و مراقبت از تمام رفتارهایشان برای والدین بسیار سخت باشد. اما  والدین باید رویکردی متفاوتی داشته باشند چرا که نقش والدین و نوع رفتارهای آنها در مراحل درمان بسیار پررنگ بوده و نقش والدین را نمی‌توان نادیده گرفت. درکنار مشاوره کودک بیش فعال، مراقبین کودک بایستی مهارت‌های لازم خود را هم آموزش ببینند و رفتارهایی در جهت بهبود توجه و تمرکز کودک انجام دهند که در ادامه به بعضی از موارد اشاره می نماییم.

در کودک بیش فعال حس ارزشمندی ایجاد کنید

کودکی بیش فعال است نمی‌تواند کاری را به درستی انجام دهد اما شما نباید این موضوع را به کودک گوشزد کنید بلکه باید با رفتارهای درست در کودک خود حس ارزشمندی ایجاد کنید و احساسات خوب به او انتقال دهید تا احساسات اضطرات و ترس را در درون کودک خود از بین ببرید.  نوع صحیت کردن با کودک، آموزش با آرامش و تشویق کردن از مواردی است که در برخورد با کودک باید رعایت شود. اگر در نوع برقراری ارتباط با کودک مشکل دارید و یا خود مهارت کافی برای این امر را ندارید، می‌توانید از مشاوره کودک بیش فعال که در این زمینه یاری رسان شماست استفاده نمایید.

در مهارت دوست یابی به کودک بیش فعال کمک کنید

کودکان بیش فعال ممکن است به دلیل عدم توجه و یا رفتارهای پرخاشگرانه در برقراری ارتباط با دیگران و دوست‌یابی دچار مشکل شوند. برای کمک به کودکتان دراین موضوع، بایستی مهارت لازم را با صحبت کردن و لحنی مهربان و همچنین با صبر و حوصله زیاد توضیح دهید. برای بهبود این روند تشویق کردن را فراموش نکنید! در بازی‌ها مدام او را تشویق کنید و به او بگویید که بهترین خودش بوده است و همچنین سعی کنید تایم‌های بازی را کوتاه کنید و در وهله اول از او نخواهید با جمع زیادی دوست شود بلکه یک دایره ارتباطی کوچک و صمیمی ایجاد کنید.

رزیم غذایی را در کودکان بیش فعال جدی بگیرید!

رزیم غذایی به طور کلی در تمامی افراد، در ایجاد استرس، کاهش تمرکز و حس های نامطلوب میتواند موثر باشد. در کودکان بیش فعال نیز، مواد غذایی که باعث افزایش علائم بیش فعالی می‌شوند و یا کودک با آن مواد غذایی آلرژی دارند نباید مصرف شوند. در خصوص رژیم غذای مناسب می‌توانی با مشاوره کودک بیش فعال در ارتباط باشید تا رژیم غذایی مناسب کودک که باعث افزایش تمرکز و توجهش شود دریافت نمایید. در رژیم غذایی کودکان بیش فعال به طور کلی باید و نبایدهایی است که در آدامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از مواد غذایی با پروتئین زیاد مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، لوبیا و…
  • استفاده از مواد غذایی دارای امگا 3 مانند ماهی، آجیل، روغن زیتون و…
  • استفاده از کربوهیداراتهای پیچیده مانند پرتقال، گلابی،گریپ فروت، کیوی، سیب و سبزیجات
  • کاهش کربوهیدرات‌های ساده مانند نبات، شکر، عسل محصولات آرد سفید
  • عدم استفاده از کافئین
  • کاهش مصرف  قند  و خوردنی‌های خیلی شیرین
  • عدم استفاده از مواد غذایی که دارای رنگ خوراکی هستند

مشاوره کودک بیش فعال حرفه ای

بازی های مناسب کودک بیش فعال

طبق نظر متخصصین  مشاوره کودک بیش فعال، یکسری  بازی‌ها و فعالیت‎هایی هست که موجب کاهش تمرکز و افزایش تمرکز و خلاقیت در کودک می‌شود. انتخاب صحیح فعالیت برای کودک بیش فعال از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این بازی‌ها باید میزان اضطراب را کاهش دهد و در روند درمان کمک دهنده باشد. از جمله بازی های مناسب میتوان موارد زیر را نام برد:

  • ورزش کاراته جهت کاهش انرژی و تخلیه انرژی اضافه
  • انجام بازی‌های فکری برای افزایش توجه و تمرکز
  • بازی در فضای باز برای افزایش خلاقیت کودک
  • شنا مناسب برای ایجاد نظم در کودک وهمچنین تولید هورمون‌های نشاط آور و فرح بخش
  • بازی با توپ برای کاهش اضطراب و درمان استرس
  • کوهنوردی و طبیعت گردی برای ایجاد حس آرامش
  • موسیقی درمانی و استفاده از موسیقی‌های آرامش بخش

 چیزی که در بازی‌ها و فعالیت‌ها مهم است، این است که تشخیص بدهید چه رفتاری در کودک هست که می‌خواهید درمان شود و بازی مناسب  با آن را اجرا کنید. مشاوره کودکان بیش فعال، در این زمینه می‌تواند رفتار نامناسب و ریشه آن یعنی، ترس، استرس، عدم تمرکز و یا عدم تخلیه انرژی را شناسایی کند و بازی و فعالیت مناسب را پیشنهاد دهد و یا بازی‌هایی خاص مناسب با کودک شما برای افزایش قدرت یادگیری طراحی نماید. بازی درمانی زیر شاخه ای از روش‌های روانشناختی است که نتایج و بازدهی خوبی دارد.

انواع مشاوره با کودک بیش فعال

مشاوره کودک بیش فعال به صورت مختلفی اعم از حضوری و تلفنی انجام‌ می‌شود. مشاوره تلفنی کودک بیش فعال، روشی سریع برای والدین است که در هنگام بروز تنش راهنمایی لازم را سریعا قبل از هر اقدام سطحی و عجولانه‌ای دریافت نمایند اما در صورت لزوم برای داشتن کودکی سالم با رفتارهای مناسب حتما باید از مشاوره حضوری استفاده نمود تا کودک زیر نظر متخصصین  بوده  و توانایی‌های او بررسی و افزایش یابد. مشاوره کودک بیش فعال در تمام زمینه‌هایی که گفته شد اعم  از نوع فعالیت کودک، نوع برخورد با کودک و پرورش مهارت‌ها به کودک و والدین کمک می‌کند تا روند درمانی هرچه سریع‌تر انجام شود.

!!مشاوره کودک رایگان!!

 بهترین مرکز مشاوره کودکان بیش فعال

 ما در مرکز مشاوره کودکان بیش فعال، با استفاده از متخصصین با تجربه و کاربلد، سعی بر آن داشته‌ایم تا بهترین مشاوره کودک بیش فعال را داشته باشیم و دغدغه والدین در این موضوع را در نظر بگیریم. کودکان بیش فعال دچار اختلالات رفتاری زیادی هستند که گاها والدین را در نوع برخورد و تربیت و سامان دهی امور عاجز می‌نمایند. مشاوره کودک بیش فعال، با گفت وگ با کودک و همچنین در نظر گرفتن شرایط، سعی بر آن دارد بدون هیچ قضاوتی تنها از راه های درست و اصولی رفتارهای مناسب را جایگزین رفتارهای غلط نماید. در دریافت مشاوره کودک بیش فعال، ایجاد آرامش در والدین و همچنین کار کردن روی مهارت‌های آنها نیز در نظر گرفته می‌شود تا کودک هرچه بهتر و سریع‌تر توجه وتمرکز لازم در یادگیری امور و دروس به دست آورد و مانند کودکان عادی رفتار نماید.

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...