رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مشاوره کودک بعد از طلاق را به تعویق نیندازید!

خواندن این مطلب

11 دقیقه

زمان میبرد!

مشاوره کودک بعد از طلاق را به تعویق نیندازید!

مشاوره کودک بعد از طلاق چه فایده‌ای دارد؟ اصلا حالا بعد از طلاق چه اهمیتی دارد؟ مشاوره کودک  بعد از طلاق چقدر می‌تواند مشکلات مرا حل کند؟ این‌ها پرسش‌های مادری بود که از ناراحتی و غم فرزندش بعد از طلاق رنج می‌برد. حالت‌های افسردگی شدید و گاها خشم و پرخاشگری‌هایی که از دست مادر کاری بر نمی‌آمد و آن‌ها را در تنگنای مشکلات بیشتری قرار می‌داد. مادر و یا پدری که به دلایلی روشن برای خودشان، تن به جدایی و طلاق داده‌اند، حالا از بیماری‌های روحی و جسمی فرزندشان رنج می‌برند. از این رو نحوه‌ی برخورد با کودک طلاق اهمیت ویژه‌ای دارد و مشاوره قبل از طلاق یا بعد از طلاق می‌تواند در این زمینه راهنمای خوبی باشد  تا تبعات حاصله را کاهش دهد. در ادامه سایت مشاوره کودک زندگی سبز برای پاسخ به  فواید مشاوره کودک بعد از طلاق  و نحوه برخورد برخورد با کودکان طلاق  می پردازیم.

روانشناسی کودک بعد از طلاق

طلاق در هر سنی که رخ دهد، تبعات خاص خودش را برای کودک دارد؛ تغییرات ناگهانی مثل تغیر محل زندگی، انتخاب یکی از والدین و دوری از پدر یا مادر  باعث ایجاد سوالات و احساساتی حل نشده در ذهن کودک می‌گردد. این مشکلات باعث ایجاد یکسری احساسات سرکوب شده در کودک شده که منجر به اختلالات  روحی و جسمی می‌شود و به شکل رفتارهای غیرمعمول مثل افسردگی، پرخاشگری، لجبازی و سایر رفتارهای نامناسب، خودش را نشان می‌دهد. برای تربیت صحیح کودک و پیشگیری از مشکلات روحی و روانی، بهتر است، قبل از طلاق از مشاوره استفاده نمایید تا زمان مناسب و نحوه برخورد با کودک را تعیین کند و بسیاری از مسائل را برای کودک روشن نماید. اگر شما از آن‌دسته از پدر و مادرهایی هستید که بعد از طلاق شاهد رفتارهای نامناسب رفتاری، روحی و جسمی در کودک خود بوده‌اید و نگران سلامتی و آینده فرزند خود هستید مشاوره کودک بعد از طلاق در این زمینه می‌تواند راهنمای خوبی باشد تا تبعات طلاق را کاهش دهد.

اصول مشاوره کودک بعد از طلاق

اهمیت مشاوره برای فرزندان طلاق

بسیاری از افرادی را می‌شناسم که به دلیل طلاق والدین خود نتوانسته اند ازدواج کنند و یا در صورت ازدواج، در زندگی زناشویی خود دچار مشکلات و چالش‌های بسیاری شده‌اند و یا حتی خودشان طلاق را تجربه کرده‌اند. شاید کودکان از طلاق پدر مادرشان بیزار باشند اما در هر صورت به دلیل سردرگمی‌های ذهنی که در آن‌ها ایجاد شده و هیچگاه نتوانسته‌اند احساسات واقعی خود را بیان کنند، خودشان هم در زندگی دچار مشکل می‌شوند چرا که عقده‌ و گره‌های ایجاد شده در ذهنشان مانع خوشبختی می‌شود. طلاق هرچقدر هم دلایل محکمی داشته باشد اما باز هم تاثیر منفی خود را بر ذهن و روان کودک دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. درکشورهای پیشرفته، مشاوره کودک قبل از طلاق الزامی است. چرا که والدین در گیر و دار طلاق دچار چالش‌ها و ذهن مشغولی‌های خود هستند و ذهن و روانشان بهم ریخته  بوده و توان لازم برای ایجاد محیطی صمیمی و مناسب را برای کودک ندارند و نمی‌توانند موضوعات را به صورت قابل درک برای کودکشان توضیح دهند. از این رو مشاوره کودک بعد از طلاق و یا قبل از طلاق برای اینکه کودک بتواند احساسات واقعی‌اش را بیان کند امری ضروری و مفید است.

مطالب بیشتر درباره مشاوره کودک پرخاشگر

مشاوره کودکان طلاق

مشاوره کودک بعد از طلاق با هدف اینکه کودک وضعیت حاضر را درک کند برگزار می‌شود. یکی از مشکلات بچه‌های طلاق این است که نمی‌توانند احساساتشان را کامل بیان کنند و بشتر احساسات درون آن‌ها سرکوب می‌شود. در مشاوره کودک بعد از طلاق، مشاور با درک کاملی از روانشناسی بچه‌های طلاق و همچنین با صبوری و به دور از استرس و تشویش‌های والدین به کودک گوش می‌دهد و از طرق صحبت کردن، بازی کردن و سایر روش‌ها، احساسات و میزان درک کودک را از وضعیت طلاق بررسی می‌کند.

مشاوره کودک بعد از طلاق برای والدین

مشاوره کودک بعد از طلاق در راهنمایی والدین نیز نقش مهمی دارد. در مشاوره کودک بعد از طلاق به پدر و مادر نحوه‌ی رفتار با کودکان طلاق آموزش داده می‌‌‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا با افزایش توانایی  و مهارت‌هایشان به درستی بتوانند تربیت و امور کودکانشان را به صورت مشارکتی به عهده بگیرند. پدر و مادر هم از نظر عاطفی و روانی بعد از طلاق نیاز به مشاوره دارند تا هم کنترل بهتری داشته باشند و هم نحوه برخورد با کودکان خود را بیاموزند و احساسات مخرب خود را به آن‌ها منتقل نکنند.

در چه صورت نیاز به مشاوره کودک بعد از طلاق است؟

اصولا طلاق برای کودک تبعات منفی  به همراه دارد. حتی در کودکان طلاق عاطفی این تبعات مشاهده می‌شود. طلاق عاطفی، پدر و مادرهایی هستند که به دلایل مختلف  فرهنگی، خانوادگی یا بخاطر کودکانشان به طور قانونی از هم جدا نشده‌اند و در واقع فقط روی برگه کاغذ با هم زن و شوهرند اما از نظر احساسی و فیزیکی هیچ ارتباطی باهم ندارند. اما باید بدانیم کودکان به خوبی می‌بینند و رفتار والدین با یکدیگر بسیار روی آن‌ها تاثیر دارد. از این رو چه کسانی که طلاق قانونی گرفته‌اند و چه کسانی که طلاق عاطفی را تجربه می‌کنند بایستی از مشاوره کودک بعد از طلاق استفاده نمایند.

مشکلات رفتاری در کودکان طلاق چیست؟

از جمله تبعات و آثار منفی طلاق در کودکان، کاهش و یا عدم اعتماد به نفس، افزایش حس خود سرزنش‌گری، افسردگی و عدم ایجاد رابطه عاشقانه و ازدواج و موفق می‌باشد. کودکان بعد از طلاق ممکن است در اثر عدم درک وضعیت و یا در اثر رفتارهای والدین و تاثیرپذیری از آنها دچار اختلالات رفتاری شوند که نشان‌دهنده نیاز به مشاوره کودک بعد از طلاق است. این علائم و اختلالات رفتاری عبارت است از:

  • افسردگی، احساس گناه و گوشه گیری
  • بدخلقی، بهانه گیری و پرخاشگری شدید
  • باج گیری و سواستفاده از موقعیت
  • عدم خوراک و خواب راحت
  • استرس شدید در قالب سر درد، دل درد، و یا وسواسی های بیجا
  • مشکلات جدی در مدرسه یا هم سن و سالان
  • مشکلات جنسی و مرتبط با بلوغ
  • رفتارهایی نا متناسب با سن مثل زورگوویی

در صورت بروز هرگونه از این رفتارها در کودک طلاق بایستی فکر اساسی کرد و ریشه این رفتارهارا پیدا کرد، مشاوره کودک بعد از طلاق، در حل مشکلات بچه‌های طلاق می‌تواند حمایتگر و راهنمای خوبی باشد که با تخصص، تجربه و همچنین بی طرف، برروی روان، درک و افزایش اگاهی کودک کار کند.

مشاوره کودک بعد از طلاق در مشهد

با کودکان طلاق چگونه برخورد کنیم؟

ازآنجا که هر کودکی نسبت به سن و سال خودش رفتاری متفاوت را می‌طلبد بایستی در ابتدا برای رفتار مناسب، سن کودک را در زمان جدایی در نظر گرفت. تا کنون در زمینه اینکه بهترین سن طلاق برای کودکان چقدر است، عدد دقیق و علمی‌ای در اختیار نیست. کودک متناسب با سن و سالی که دارد دچار تشویش، سوالات و بهم ریختگی‌های خاص خودش می‌شود. حتی والدینی که در هنگام نوزادی و خردسالی کودک از هم جدا می‌شوند باز هم ممکن است با این شرایط رو به رو شوند؛ چرا که کودک هرچه بزرگتر می‌شود سوالات بیشتری در ذهنش شکل می‌گیرد و دچار احساساتی می‌شود که حتما باید آن‌ها را بیان کند. (مشاوره کودک تلفنی) هر پدر و مادری در صورت جدایی باید بدانند که  به عنوان یک والد چه وظایفی دارن و باید چه احساسات مثبتی را به کودک خود منتقل کنند.

 نیاز های کودک را دریابید

پدر یا مادر که همراه کودک هستند، ممکن است به دلیل شرایط جدایی، از روحیه خوبی  برخوردار نباشند اما باید به یاد داشته باشید که به عنوان یک والد وظایفی دارید و با تمام دغدغه هایتان، نباید  نیازهای کودک خود را از یاد ببرید، بلکه باید نیازهای کودک خود را در هرسنی که هست به خوبی درک کنید ودرجهت رفع آنها اقدام نمایید. برای مثال باید نیاز به محبت، نوازش و همدلی در کودک خود را درک کنید و به موقع با کودک همراهی نمایید. ایجاد یک فضای صمیمانه و دوستانه بدون هیچ تعصبی، باعث می‌شود که کودک راحت تر خواسته‌هایش را بیان نماید.

حس ارزشمندی را به کودک خود بدهید

حس ارزشمندی از مهم ترین احساسات در هر فردی است. حس ارزشمندی باعث عزت نفس بالا و همچنین اعتماد به نفس بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید با وجود طلاق، کودکانی موفق داشته باشید باید به این احساس در کودک خود توجه نمایید. مطمئنا در هنگام کشمکش، بحث‌ها و مراحل قانونی طلاق، کودک شاهد صحنه‌های نامناسب و غیر قابل درکی بوده است بنابر این  شما موظف هستید به کودک خود یادآوری کنید که با وجود تمام مشکلات باز هم برای هردوی شما دوست داشتنی  و ارزشمند است. القای حس ارزشمندی و دوست داشتنی بودن باعث می‌شود که کودک درک کند دلیل این طلاق نبوده و محبت پدر و مادر را هنوز دارد.

 استعدادهای کودکتان را بشناسید

وقتی کودک با مادر و یا پدرش زندگی ‌می‌کند سطح رشدی و استعدادی او از چشم  هر دوی آن‌ها پنهان می‌مانند چرا که همزمان شاهد رشد و پیشرفت او نیستند از این رو بهتر است توانایی‌های کودک خود را کاملا بشناسید و مطابق با آن از کودک خود توقع داشته باشید. این مشکل در کودکانی که مدرسه می‌روند زیاد مشاهده می‌شود. در زمینه شناخت استعداد و توانایی می‌توانید از مشاوره کودک بعد از طلاق استفاده نمایید؛ چرا که مشاور با بی طرفی همچنین وقت و تخصص بیشتر می‌تواند در این زمینه والدین و کودک را راهنمایی نماید.

کودک خود را لوس بار نیاورید

کودکان طلاق اکثرا دچار مهرطلبی می‌شوند و پدر و مادرها به جای محبت درست و به موقع، سعی می‌کنند با  خریدهای بیجا، امکانات بیش از حد و تفریحات بی مورد این مهرطلبی و نبود خودشان را جبران کنند. پدر و مادر ها اغلب به دلیل نبودشان، ممکن است دچار حس عذاب وجدان باشند و این رفتارها و محبت‌های افراطی، برای رفع حس درونی خودشان است در حالی که این رفتارها نوعی باج دادن بوده که باعث ایجاد عادت و رفتارهای بدتر در کودک می‌شود و او را به این نوع باج گیری عادت می‌دهد.

ایجاد حس اعتماد در کودک طلاق

یکی از مشکلات بچه‌های طلاق حس بی اعتمادی است. آن‌ها ممکن است احساس کنند که پدر یا مادرشان را ممکن است برای همیشه از دست دهند و دیگر هیچ وقت او را نبینند. در اینجا وظیفه شما به عنوان مادر یا پدر این است که این حس اعتماد را به او برگردانید با کودک خود حرف بزنید و به او اطمینان خاطر دهید هیچ وقت اورا ترک نخواهید کرد وهر وقت که بخواهد می‌تواند شما را بدون هیچ مانع و محدودیتی بببیند. مشاوره کودک بعد از طلاق با مشاوره همگانی می‌تواند این حس را به خوبی در کودک ایجاد کند تا هیچ ترس یرای از دست دادن نداشته باشد.

چگونه می‌توانیم به کودکان طلاق کمک کنیم؟

برای حل مشکلات بچه‌های طلاق، بایستی هم پدر و هم مادر به کودک خود از روش‌های درست و اصولی کمک کنند تا بتواند به درستی وضعیت موجود را درک کند و نیازها و درخواست‌های خودش را بیان کند. اگر کودک شما بعد از جدایی، دچار رفتارهای نامناسب و یا بیماری‌های روحی حاد شده بایستی حتما به متخصصین و مشاوره کودک بعد از طلاق مراجعه نمایید. از جمله کمک‌هایی که می‌توانید در این زمینه داشته باشید عبارت است از:

  • ایجاد یک محیط صمیمی و راحت برای حرف زدن با کودک تا احساساتش را بیان کند
  • ابراز علاقه خود به کودک به شیوه صحیح
  • عدم بدگویی نسبت به همسرتان در مقابل کودک
  • یادآوری اینکه هر دوی شما چقدر دوستش دارید و به او افتخار می‌کنید
  • از هر گونه صحبت‌های قانونی در مقابل کودک پرهیز نمایید
  • کودک خود را از هرگونه دعوا و بحث دور نگه دارید
  • مهر طلبی کودک را درک کنید و به اندازه به او محبت کنید
  • در رفتار با کودک خود از کلام صحیح و مثبت استفاده نمایید
  • به کودکتان نشان دهید که برایش تکیه گاه امنی هستید
  • اجازه دهید تمام احساساتش را بروز دهد
  • در صورت نیاز کودک را برای رفتن به مشاوره ترغیب و تشویق نمایید.
  • استفاده از مشاوره کودک بعد از طلاق در صورت نیاز

نحوه برخورد با همسر سابق در روان کودک شما موثر است

کودک باعث می‌شود که شما بعد از جدایی با همسر سابقتان  باز هم ارتباط داشته باشید. شاید برای بعضی از افراد این ارتباط خوشایند نباشد اما بخاطر فرزندتان و مسئولیتی که در قبال آرامش و تربیت او دارید باید این موضوع را بپذیرید. از این رو در ارتباط با همسر سابق خود بایستی یک سری نکات را در نظر بگیرید و رعایت نمایید تا به خوبی بتوانید مسیر تربیتی کودکی خود را طی کنید. نوع ارتباط شما در روان کودک شما بسیار تاثیر می‌گذارد، اگر این ارتباط همیشه با نزاع، بدخلقی و احساس بد همراه باشد، حس بی ارزشی را به کودک القا می‌کند و آینده کودک شما را تحت تاثیر قرار می‎‌دهد.

بدگویی از همسر سابق خود ممنوع

با وجود تمام اختلاف‌هایی که داشته‌اید در مقابل کودک خود از والد دیگر بدگویی نکنید. در نظر داشته باشید که آن فرد شاید همسر خوبی برای شما نبوده اما فرزند خود را دوست دارد، همچنین بدگویی شما باعث ایجاد گمان وحس بد نسبت به زن‌ها یا مردها در ذهن کودک می‌شود و این احساسات مخرب در بزرگسالی در ازدواج و را بطه‌اش به شکل چالش و مشکل نمایان می‌شود. مشاوره کودک بعد از طلاق نیز به والدین کمک می‌کند تا از این خشم‌ها خالی شوند و بدون هیچ تعصبی نسبت به این موضوع رفتار کنند.

بهترین مشاوره کودک بعد از طلاق

پرس وجو در رابطه کودک با پدر یا مادرش ممنوع

وقتی کودک به دیدن والد دیگر می‌رود در رابطه‌شان کنکاش نکنید و سوالات بی مورد نپرسید. اجازه دهید  که روابط خودشان را داشته باشند و شما نیز وقت خود را به رابطه خود با کودکتان اختصاص دهید.

 برای دیدار کودک با والد دیگر محدودیت ایجاد نکنید

کودکان به اندازه بزرگسالان درک درستی از طلاق و محدودیت‌های آن ندارند و ممکن است درخواست دیدار با والد دیگر را داشته باشند. بهتر است محدودیتی ایجاد نکنید وحتی اگر حق حضانت با شماست، اجازه دهید کودک والد دیگر را ببیند و با او وقت بگذراند.

کودک خود را در بحث ها شریک نکید

گاها والدین کودک را در بحث ها و نزاع‌های خود شریک می‌کنند و حتی بعد از طلاق هنگامی که بحث از گذشته می‌شود از آنها می‌خواهند که قضاوت کنند که حق با کیست. این کار کاملا اشتباه است! یادتان باشد، کودکان به یک اندازه والدین خود را دوست دارند و درک درستی از این موضوعات ندارند و شریک کردن آن‌ها در این گونه بحث ها فقط موجب آسیب روانی می‌شود. چناچه در هرکدام از رفتارهای گفته شده مشکل دارید و نمی‌توانید به تنهایی از پسش بربیایید مشاوره کودک بعد از طلاق می‌تواند به شما در تمام زمینه‌ها کمک نماید.

خدمات مشاوره کودک بعد از طلاق

مشاوره کودک بعد از طلاق می‌تواند با ایجاد محیطی گرم وصمیمی تبدیل به محیط امنی باشد تا کودک به راحتی احساساتش را ابراز نماید و سوالات و سردرگمی های خود را بیان کرده و پاسخ مناسبی دریافت کند. مشاوره کودک بعد از طلاق ریشه مشکلات حاصله از جدایی را در کودک پیدا‌ می‌کند و با جایگزینی احساسات درست در روند بهبودی به او کمک می‌نماید. همچنین مشاوره کودک بعد از طلاق می‌تواند با اموزش مهارت‌ و نکات صحیح تربیتی و کاربردی به والدین، نحوه‌ی  برخورد با کودکان طلاق را به درستی آموزش دهد تا سلامت روان کودک تضمین شود.

سخن آخر

مشاوره کودک بعد از طلاق  به بسیاری از کودکان کمک کرده تا تبدیل به کودکان طلاق موفق شوند و در راستای توانایی‌ها و استعدادهایشان حرکت کنند و اگر حس ارزشمندی درآن‌ها سرکوب شده دوباره به آن‌ها باز گردد. اکثر کودکان بر این باورند که آن‌ها باعث جدایی والدین خود بوده‌اند و بسیار دیده‌ایم بچه‌های طلاقی که سعی دارند پدر و مادر خود را دوباره بهم باز گردانند. مشاوره کودک طلاق به کودک کمک می‌کند تا درک بهتر و صحیح‌تری از این موضوع داشته باشد و بدانندکه همچنان برای پدر و مادر خود دوست داشتنی هستند.

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...