رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

مشاوره کودک پیش دبستانی دروازه ورود کودک شما به مدرسه است!

خواندن این مطلب

13 دقیقه

زمان میبرد!

مشاوره کودک پیش دبستانی دروازه ورود کودک شما به مدرسه است!

مشاوره کودک پیش دبستانی از این رو مهم است که، کودک در این سن برای اولین بار، محیطی غیر از محیط خانواده را تجربه می‌کند و  قدم به اجتماعی بزرگتر می‌گذارد. کودک پیش دبستانی در این مرحله از زندگی با ترس‌ها ، استرس‌ها و اضطراب‌هایش رو به رو می‌شود که اگر این احساسات به خوبی مدیریت نشوند، ممکن است تبدیل به مشکلات رفتاری بزرگتری در آینده شوند. روانشناسان مععتقدند بخش عظیمی از شخصیت کودک در سنین پیش دبستانی و دبستان صورت می‌گیرد و این سن اگر از سوی والدین جدی گرفته شود و از مشاوره‌های علمی و دقیق مشاوره کودک زندگی سبز استفاده شود، می‌تواند فرصتی طلایی، برای شکوفایی  و رشد هرچه بهتر کودک باشد.

روانشناسی کودک پیش دبستانی

کودکان پیش دبستانی عموما دارای روحیه پرتلاطمی هستند. به عبارت دیگر کودکان در این سن ممکن است در یک لحظه بسیار شاد و خوشحال باشند و یا در حال بازی کردن و لذت بردن باشند و در لحظه ای بعد با رفتار یکی از اعضای خانواده که خوشایندشان نیست، دچار خشم و عصبانیت شوند، فریاد بکشند، گریه کنند و یا حتی رفتارهای غیر عادی‌تری نشان دهند. دلیل این رفتارها عمدتا به این دلیل است که کودکان در این سن هنوز مانند بزرگسالان توانایی ابراز احساسات و بیان حس و ناراحتی خود را ندارند و  واکنش‌های این چنینی را تنها راه نجات خود از موضوع ناراحت کننده که آن‌ها را تحت فشار قرار داده است، می‌بینند. از طرف دیگر، یکی از ویژگی های مهم در کودکان، تک محوری بودن است که کودکان تا سنین 7 سالگی بر این باورند که تمام توجه اطرافیان باید به آن‌ها بوده و تمایل دارد که خودش مرکز توجه باشد. مخصوصا که این دوره از زمان، خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش رفته‌اند، این امر بیش از قبل در بین کودکان وجود دارد و ممکن است در محیطی مانند مدرسه، ارتباط گیری با هم سن و سال‌های خودشان را برایشان سخت جلوه دهد و نتوانند به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. روانشناسی کودک در مشهد میتواند بهترین راه حل برای شما باشد.

ابهترین مشاوره کودک پیش دبستانی

اهمیت مشاوره تحصیلی کودک دبستانی

مشاوره کودک پیش دبستانی و یا دبستانی یک راهنمای خوب برای ایجاد سازگاری  کودک در بین اجتماع از جمله مدرسه است. شاید والدینی که برای اولین بار کودک خود را به مدرسه می‌فرستند، با رفتارهای تنش‌آمیز مانند گریه کردن، استرس و ترس در کودک مواجه شوند و به خوبی نتوانند این رفتارها را کنترل و مهار کنند. از طرفی این احساسات در کودک اگر در همان سن حل نشود تا مدت‌ها همراه او بوده و در ابعاد دیگر زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد. بعضی از کودکان که ترس از دست دادن والدین خود را دارند و یا گمان می‌کند، مدرسه باعث می‌شود که آن‌ها از والدین خود جدا بمانند، برای همین در اوایل ورود به مدرسه با تنش‌های زیادی رو به رو بوده و به عبارتی از مدرسه رفتن، فراری هستند. مشاوره کودک پیش دبستانی می‌تواند با حرف زدن و توضیح روشن برای کودک محیط جدید را به خوبی توصیف نماید و ذهن کودک را روشن کرده و به سوالاتش پاسخ دهد و همچنین مشاوره کودک پیش دبستانی از طریق روش‌های علمی مختلف  به کودک امکان بیان احساسش را می‌دهد تا بتواند مشکل خود را بیان کند و تا درصدد حل آن برآید.

در چه صورت باید به مشاوره کودک پیش دبستانی مراجع کرد؟

چناچه کودکان در خانواده‌ای پر از تنش رشد کرده باشند و یا به دلیل حوادث، مشکلات خانوادگی و… دچار مشکلات روحی و روانی باشند. مشاوره کودک پیش دبستانی می‌تواند همراه خوبی باشد و بار مشکلات این مسیر را برای کودک و والدینش کمتر نماید. این اختلالات ممکن است گاها خیلی شدید باشد و باعث شود کودک دچار احساسات مخربی مانند افسردگی باشد که تشخیص و درمان آن به عهده‌ی مشاوره کودک پیش دبستانی است. چناچه کودک شما دارای اختلالات رفتاری که در ادامه به آن اشاره شده است رنج می‌برد، بایستی به مشاوره کودک پیش دبستانی برای حل تعارضات و پیشگیری از اختلالات بیشتر مراجعه نمایید.  این اختلالات و مشکلاهای رفتاری که نشان میدهد نیاز به مشاوره دارد عبارت است از:

  • پرخاشگری های شدید و پرتاب کردن اشیا و اجسام
  • گوشه گیری و عدم ارتباط با دیگران
  • مشکلات جسمی مانند سردرد ودل دردهای بی دلیل
  • استرس های شدید، جویدن ناخن و انگشت‌ها
  • افسردگی، گریه های بی مورد و بد خلقی
  • مشکلات مرتبط به ترس، شب ادراری، خواب نامنظم و کابوس دیدن
  • وجود اختلافات خانوادگی، جدایی عاطفی و یا طلاق
  • اتفاق و حادثه ناگوار که روحیه کودک را تحت تاثیر قرار داده است

راهکارهای مهم در تربیت کودک پیش دبستانی

راه‌کارهای لازم برای داشتن یک کودک پیش دبستانی و یا دبستانی سالم و شاد که به درستی و خوبی بتواند وارد مرحله جدیدی از زندگی شود و به جامعه‌ای بزرگ‌تر پا بگذار عبارت است از:

  • ایجاد آرامش در محیط خانه و خانواده
  • تشویق بجا و درست کودک
  • تقویت اعتماد به نفس کودک
  • صحبت و نظر خواهی از کودک
  • ایجاد محیط شاد و مفرح برای کودک
  • داشتن رابطه‌ای گرم و صمیمی با کودک
  • در نظر گرفتن تفریح و ساعات استراحت برای کودک
  • تعیین قانون های منطقی و اصولی
  • بررسی ترس‌ها و استرس‌های کودک

از طرف دیگر هر کودک ظرفیت و استعداد‌های خاص خودش را دارد. والدین هیچگاه نباید کودک را مجبور به حرکت، در مسیر درسی خاصی کنند و به عبارتی او را به سمت آرزوهای خود سوق دهند، بلکه از طریق روش‌های اصولی و علمی باید علایق و استعداد کودک خود را کشف کنند و در همان مسیر او را تشویق نمایند. مشاوره کودک پیش دبستانی در این امر می‌تواند راهنمای خوبی  برای والدین باشد و در استعدادد یابی و نوع علایق کودک بررسی های لازم را به عمل آورد.

نکات مهم تربیتی در کودک

کودکان پیش دبستانی هم دارای یک حس استقلال هستند و هم از طرفی محبت و توجه والدین را می‌خواهند و همانطور که گفته شد، توانایی بیان احساسات و فشارهای روحی خود را ندارند و گاها ممکن است با رفتارهای نامناسب باعث عصبانیت والدین خود شوند و حتی والدین را عاجز نمایند. اما بایستی به یاد داشت که اینجا وظیفه والدین است تا از راه‌های علمی و عملی، رفتار مناسب را به کودک بیاموزد. در این مسیر رشد و تربیتی اگر از اطلاعات کافی برخوردار نیستید یا زمان و وقت کافی ندارید، می‌توانید از راهکارها و کمک مشاوره کودک پیش دبستانی استفاده نمایید.

 در امور روزانه کودک ثبات و نظم داشته باشید

داشتن نظم در امور روزانه کودک یک اصل مهم است. نمی‌شود یک بار کودک را از کاری منع کنید و بار دیگر اجازه همان کار را به او بدهید. این نوع رفتار تضاد آمیز باعث ایجاد سردرگمی در کودک می‌شود و نمی‌تواند خوب و بد را تشخیص دهید. مثلا نمی‌شود یکبار به کودک اجازه داد که تا دیر وقت بیدار باشد و شب بعد او را مجبور کرد که ساعت 9 در رخت خواب باشد. بنابراین برای امور روزانه کودک مانند ساعت خواب و بیدار و تایم غذا و استراحت، یک روتین منظم داشته باشید تا کودک بهتر بتواند عادات مثبت را در خود رشد دهد.

 روی کارهای منفی کودک تمرکز نکنید

یکی از اشتباهات رایج والدین در تربیت کودک، تمرکز بر نکات منفی است. وقتی کودک کار اشتباهی انجام میدهد، مدام آن را به کودک گوشزد می‌کنند و یا گاها با تنبیه و سرکوفت زدن، احساس کمبود را در کودک ایجاد می‌کنند. در این‌گونه موارد، کودک به دلیل اینکه خودش را اثبات کند، کارهایش را بیشتر تکرار می‌کند. بنابراین باید کودک را بابت کارهای خوبش تشویق کنید و تمرکز رو از نکات منفی به نکات مثبت سوق دهید. بابت کارهای خوبی که انجام می‌دهد به او کادو بدهید، او را تفریح ببرید و یا غذای مورد علاقه‌اش را برایش بپزید و به او بگویید به خاطر کدام کار خوبش است. البته باید حواستان باشد که این کار را با باج دادن اشتباه نگیرید؛ اگر کودک شما به نحوی عادت کرده که برای هر کار خوبی از قبل هدیه‌ای می‌خواهد، این در واقع نوعی باج‌گیری و عادت اشتباه است که در این صورت باید به مشاوره کودک پیش دبستانی مراجعه کنید تا این تعارض به صورت بنیادی حل شود.

بهانه گیری را در کودک تقویت نکنید

در رفتار با کودکان باید صبر داشته باشید و مدام آن را تمرین کنید. گاها کودکان با بهانه‌گیری، غر زدن و نق زدن سعی می‌کنند به خواسته های خود برسند و اگر شما در برابر این بهانه‌گیری‌ها  کوتاه بیایید در واقع، ابزار اشتباه برای رسیدن به خواسته را به دست کودک خود داده‌اید و کودک هر بار برای اینکه شما به حرفش گوش دهید، رفتارهای نادرستش را تکرار می‌کند؛ زیرا قبلا نتیجه این رفتار برایش مفید بوده است. پس بهترین رفتار در مقابل بهانه‌گیری کودک، صبوری است تا کودک در یابد این رفتار هیچ سودی برایش ندارد.

مشاوره کودک پیش دبستانی چگونه است

نشانه‌های بدخلقی را جدی بگیرید

نشانه‌های بدخلقی در کودک را قبل از عصبانی شدن دریابید. عموما کودکان در اثر خستگی یا گرسنگی بدخلق می‌شوند و نمی‌توانند در بسیاری از کارها با والدین همراه شوند. کودکان شاید نتوانند به خوبی این احساسات را بیان کنند و توضیح دهند، بنابراین؛ در اثر یک حرف یا رفتار ساده عصبانی می‌شوند و رفتارهای نامتعارف از خود نشان می‌دهند که در آن لحظه حرف زدن با او ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. اگر کودک شما پرخاشگری های زیادی دارد و یا به عبارت ساده‌تر سر هر موضوعی از کوره در می‌رود و مهارت کنترل یا بیان احساس را ندارد، حتما باید به مشاوره کودک پیش دبستانی مراجعه کنید تا در مراحل بعدی و ورود به مدرسه دچار مشکل نشود.

کودک پیش دبستانی را با برنامه ریزی بیش از حد محاصره نکنید!

بعضی از والدین گمان می‌کنند با کلاس‌های متنوع و برنامه‌های بیشتر می‌توانند، آینده کودک خود را تضمین کنند. اما برنامه‌ریزی بیش از حد برای کودک، ذهن او را خسته می‌کند و نه تنها مفید نیست بلکه بازدهی او را کاهش می‌دهد. کودک نیاز دارد بعد از بازگشت از مهد یا مدرسه، بازهای و فعالیت‌های آزاد خودش را داشته باشد. سطح پتانسیل کودک و نوع برنامه‌ریزی یکی از کارهایی است که توسط مشاوره کودک پیش دبستانی صورت می‌گیرد. مشاور با  در نظر گرفتن، علایق کودک و همچنین میزان توانایی وی، می‌تواند در برنامه‌ریزی و کلاس‌های متفرقه راهنمای خوبی باشد.

بازی کردن جزئی از زندگی کودک است

بازی جزئی از زندگی کودک است و در رشد خلاقیت، مهارت و ذهن کودک نقش موثری دارد. بعضی از والدین بر این باورند که کودکان آن‌ها، باید بازی‌های خاصی انجام دهند، مثلا؛ فقط به کودکشان اجازه انجام بازی‌های فکری را می‌دهند و یا برای بازی کردن کودک خود برنامه‌ریزی می‌کنند. اما باید در نظر داشت فعالیت و بازی آزاد در رشد کودک سهم بالایی دارد و میزان رشد را افزایش می‌دهد. بازی‎‌ها می‌توانند نقش درمانی هم داشته باشند. در مشاوره کودک پیش دبستانی، متخصصین از بازی درمانی برای ریشه یابی و درمان اختلالات رفتاری استفاده می‌کنند.

بهترین کلینیک روانسناسی در مشهد؛ بهترین گزینه برای کودک پیش دبستانی شما

نکات مشاوره ای برای دانش آموزان ابتدائی

سن هفت سالگی برای کودک یک سن مهم و ورود به محیط بزرگتری است. کودک با تمام آنچه که در خانه یادگرفته و مشکلاتی که گاها داشته است، وارد محیط بزرگتری می‌شود و علاوه بر تعامل با هم سن و سال‌های خودش،  بایستی به یادگیری جدی و رسمی بپردازد. از این رو والدین موظفند، یک سری نکات را رعایت کنند و همراه فرزندشان برای این مرحله، آمادگی های لازم را کسب نمایند. مشاوره کودک پیش دبستانی به والدین کمک می‌کند تا این آمادگی لازم را به صورت اصولی و علمی آموزش ببینند و در رفتار با کودک خود به کار ببرند.

متوجه وابستگی کودک خود باشید

شاید بسیاری از کودکان را دیده باشید که در روز اول مدرسه رفتارهای نامناسبی از خود بروز می‌دهند. برای مثال؛ گریه می‌کنند و یا با رفتارهای تمارض گونه سعی دارد از مدرسه رفتن اجتناب کند. همه این رفتارها به دلیل ترس است. ترس دوری از والدین و یا ازدست دادن آن‌ها! در ذهن کودک و ابعاد ذهنی او دور بودن از والدین برای ساعت‌ها، بسیار سخت جلوه می‌دهد. مخصوصا فرزندانی که وابستگی شدیدی با والدین خود دارند. مشاوره کودک پیش دبستانی از طریق راه حل‌های مختلف در شناخت و کاهش وابستگی، به والدین کمک می‌کند تا به به شیوه ای درست این وابستگی کاهش یابد. یکی دیگر از ترس‌های کودکان ترس از محیط جدیدی است که هیچ ذهنیتی از آن ندارند برای این کار بایستی محیط مدرسه را زیبا توصیف کنید که مشاوره کودک پیش دبستانی با گفت وگوی صحیح به خوبی میتواند این کار را انجام دهد و محیط مدرسه را به روشنی رای کودک توصیف کرده و تفاوت‌ها مدرسه با خانه را برایش توضیح دهد.

 اعتماد به نفس کودک خود را افزایش دهید

نکات مثبت کودک خود را به او یاد آوری کنید. اگر در باره مساله ای نگران است برایش توضیح دهید که همه اینگونه نگرانی‌ها را دارند. با تمرکز گذاشتن بر نکات قوتش سعی کنید اعتماد به نفس او را افزایش داده  و به او یادآوری کنید که هم در تمام مسائل کنارش هستید و هم او به خوبی می‌تواند از پس مسائل مدرسه بر بیاید. اگر کودک شما به دلیل اختلالات گذشته بسیار گوشه گیر است و از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرد، در اینجا چاره کار کمک گرفتن از متخصصین مشاوره کودک پیش دبستانی است تا قبل از ورود به مدرسه این مشکل را رفع نمایند.

 نظم و دقت را در کودک افزایش دهید

قبل از ورود به مدرسه با سپردن یک سری وظایف به کودکتان سعی کنید نظم را در او پرورش دهید. مثلا از او بخواهید کمی اتاقش را مرتب کند، اسباب بازی‌هایش را از وسط اتاق جمع کند و یا بعد از نقاشی کشیدن مدادرنگی‌هایش را مرتب کرده و سرجایش بگذارد. با این تمرینات کودک نظم و دقت بیشتری در امورش به خرج می‌دهد و در هنگام درسه رفتن، موقع انجام تکالیفش راحت‌تر است.

نکات مشاوره کودک پیش دبستانی

وظایف مشاوره کودک پیش دبستانی و دبستانی

مشاوره کودک پیش دبستانی  یا دبستانی  اختلالات روحی و رفتاری کودک را شناسایی کرده و ریشه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و از طریق روش‌های مختلف به درمان می‌پردازد تا کودک در هنگام ورود به مدرسه واجتماع با مشکلی مواجه نشود. مشاوره تحصیلی کودک دبستانی یکی دیگر از وظایف مشاورین است. متخصصین در این زمینه سعی می‌کنند، توانایی های کودک را ارزیابی کنند و در مسیر درسی آن‌ها را راهنمایی نمایند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری در آینده داشته باشند. همچنین ارزیابی نمرات، میزان مطالعه و علایق  کودک، مورد بررسی مشاوره کودک پیش دبستانی یا دبستانی قرار می‌گیرد. مشاوره کودک پیش دبستانی با روش‌های مختلف به حل تعارضات پیش آمده می‌پردازد، یکی از این روش‌ها مشاوره گروهی با کودکان پیش دبستانی است که در مقالات و کتب بسیاری نیز تاکید براین روش شده است که بسیار موثر و مفید می‌باشد.

سایت مشاوره کودک پیش دبستانی و دبستانی

امروزه بسیاری از والدین به خاطر شرایط اقتصادی، کاری و خانوادگی  وقت زیادی برای مراجعه به مراکز مشاوره و مشاوره کودک پیش دبستانی ندارند. سایت مشاوره کودک یک راه بسیار سریع و آسان است که به والدین دسترسی راحت تر به متخصصین و مشاورین با تجریه در این زمینه را فراهم کرده است. فضای مجازی و کانال روانشناسی کودک نیز یک راه دسترسی آسان به پاسخ پرسش‌های والدین در زمینه تربیت کودک است. والدین نقش بسیار مهمی در روح و روان کودک دارند، رفتارها، حرف‌ها و تمام حرکات آن‌ها در رشد و شکل‌گیری شخصیت کودک  موثر است و در اکثر موارد که کودک با اختلالی مواجه می‌شود، والدین نیز باید مورد مشاوره قرار گیرند. مشاوره کودک پیش دبستانی با پاسخ به سوالات والدین و همچنین آموزش نکات تربیتی و نحوه برخورد با کودک، در حل تعارض به والدین کمک می‌نمایند.

 

سوالات متداول

1) چرا باید کودک پیش دبستانی خود را به مشاوره ببریم؟

کودک پیش دبستانی در این مرحله از زندگی با ترس‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌هایش رو به رو می‌شود که اگر این احساسات به خوبی مدیریت نشوند، ممکن است تبدیل به مشکلات رفتاری بزرگتری در آینده شوند. روانشناسان مععتقدند بخش عظیمی از شخصیت کودک در سنین پیش دبستانی و دبستان صورت می‌گیرد.

2) مشخصه رفتاری کودکان پیش دبستانی چیست؟

کودکان پیش دبستانی عموما دارای روحیه پرتلاطمی هستند. به عبارت دیگر کودکان در این سن ممکن است در یک لحظه بسیار شاد و خوشحال باشند و یا در حال بازی کردن و لذت بردن باشند و در لحظه ای بعد با رفتار یکی از اعضای خانواده که خوشایندشان نیست، دچار خشم و عصبانیت شوند، فریاد بکشند، گریه کنند و یا حتی رفتارهای غیر عادی‌تری نشان دهند.

3) راهکارهای مهم در تربیت و روانشناسی کودکان پیش دبستانی چیست؟

ایجاد محیط ارام در خانه و خانواده، تشویق کودکان پیش دبستانی، صحبت و نظر خواهی از کودک، تعیین قانوان های منطقی و اصولی و…

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...