رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

درمان کودکان آسیب دیده با مشاوره کودک آزاری! آیا کودک من آزار جنسی دیده؟!

خواندن این مطلب

12 دقیقه

زمان میبرد!

درمان کودکان آسیب دیده با مشاوره کودک آزاری! آیا کودک من آزار جنسی دیده؟!

 

مشاوره کودک آزاری، به عنوان یک راه اصلی و تضمینی، برای کاهش استرس ها، درد روحی و آسیب های مختلف کودکان، در مورد کودک آزاری است؛ چرا که سالانه، شماری از کودکان، در سراسر جهان، در دام افراد مریض جامعه گرفتار میشوند که از طریق کودک آزاری های مختلف دچار آسیب های جدی، نیز، میشوند که همچنین میتواند، در بزرگسالی، نیز، فرد را دچار مشکلاتی زیادی کند. حتما شما هم دارای کودکی هستید که نگران این نوع مشکلات، برای او، نیز، هستید؛ و نیازمند اطلاعات جامعی برای کاهش این نوع آسیب ها و یا حتی جلوگیری از این اتفاقات ناگوار، هستید. با دنبال کردن مقاله مشاور کودک آزاری در سایت روانشناسی کودک زندگی سبز، اطلاعات خود را در زمینه کاهش این نوع مشکلات برای کودکان خود، نیز، افزایش دهید.

 

کودک آزاری به چه معناست؟

  • کودک آزاری چیست؟ مشاوره کودک آزاری تا چه حد به درمان آسیب ها کمک خواهد کرد؟ شاید با استفاده از کلمه کودک آزاری، عموم مردم، به یاد جامعه و خطرات جنسی برای کودکان، بیافتند؛ اما؛ همانگونه که این بعد از کودک آزاری بسیار مهم است، جنبه های بسیار مهم دیگر از کودک آزاری نیز، وجود دارد. در حقیقت کودک آزاری که محدوه سنی آن براساس سازمان جهانی بهداشت تا 18 سالگی است، به معنای هر نوع آسیب روحی و جسمی برای کودک میباشد؛ مثل؛ 1. بد رفتاری فیزیکی 2. سوء استفاده جنسی و تجاری 3. عدم محبت به کودک و طرد کردن او 4. توهین، تحقیر، پرخاشگری و… که ممکن است، زندگی کودک را، تحت تاثیر قرار داده و کودک دچار افسردگی، اختلالات شخصیتی، ترس، اضطراب و… بشود. بنابراین همانطور که دانستید در مبحث مشاوره کودک آزاری، کودک آزاری انواع مختلفی دارد که با شناخت و یادگیری مهارت های لازم، و با کمک مشاوره کودک آزاری، به رشد سالم و بالندگی کودک و نوجوان خود، کمک کنید. همچنین؛ با دنبال کردن مطلب مشاوره کودک آزاری، در راستای شخصیت سازی بهتر کودک خود، نیز، بکوشید.

چرا مشاوره کودک آزاری واجب است

 انواع علامت کودک آزاری

همناطور که گفته شد کودک آزاری، یکی از مشکلات کودکان است، که باعث بروز مشکلاتی، در شخصیت آنها میشود؛ چرا که؛ سوء استفاده های مختلفی در زمینه های مختلفی از آنها میشود که در ادامه مبحث مشاوره کودک آزاری بیان خواهیم کرد. بنابراین؛ بهتر است با نشانه های از کودکی که مورد آزار قرار گرفته است آشنا شوید و به آن ها دقت کنید.

علامت کودک آزاری عاطفی

رفتارهای غیر عادی

گاهی برخی از کودکانی که مورد آزار مختلف عاطفی قرار گرفته اند، ممکن است رفتارهای غیر عادی از خود بروز دهند؛ مثلا با افراد کوچک تر از خود بسیار دلسوزانه عمل کنند حتی حس مسئولیت پذیری بالایی مثل یک مادر را، به او داشته باشند و یا کارهای نامعقولی مثل آسیب زدن به خود و یا سر کوبیدن به دیوار را، انجام دهند که باید با مشاوره در مورد کودک آزاری، به آنها کمک کرد.

اختلالال و تغییر رفتاری

به عنوان مثال؛ در مورد کودکی که مورد آزار عاطفی قرار گرفته است میتواند، دچار تغییرات رفتاری بشود و یا حتی در برابر جامعه و افراد جامعه بسیار منفعل عمل کند و یا از طرفی با احساس خشم و پرخاشگری با عوامل مختلف رو به رو شود و یا در رابطه با هر چیزی سرکش و نافرمان عمل کند.

ترس، درد و وحشت

از علائمی که در کودکان آسیب دیده میتوان مشاهده کرد، ترس و وحشت های بی مورد است و یا ترس هایی که با خواب و کابوس به سراغشان می آید، طوری که انگار نگران یک اتفاق بد هستند و یا حتی دردهایی مثل؛ سردرد و دل درد هایی که ممکن است ریشه پزشکی نیز، نداشته باشند؛ میتوان به عنوان علائم کودک آزاری رفتاری در نظر گرفت که میتوانید با کمک مشاوره کودک آزاری، به فرزند خود، کمک کنید تا بتواند ترس خود را، نیز، کاهش دهد.

ساکت بودن و کم حرف شدن

گاهی کودک، بر اثر این نوع کودک آزاری، ممکن است، به طور ناگهانی کم حرف شود و یا بسیار کم صحبت کند، چرا که؛ نوعی سرخوردگی درونی  را نیز، تجربه کرده است، بنابراین میتواند با کمک مشاوره در مورد کودک آزاری، در رفع مشکل، به او کمک کنید.

علامت کودک آزاری جنسی

گاهی ممکن است، موقعیت هایی نیز، پیش بیاید که شما به کودک خود در رابطه با کودک آزاری، نیز، شک کنید؛ بنابراین؛ بهتر است، از علائم زیر آگاه باشید.

  • ابتدا، سعی کنید اعتماد او را، نسبت به خود، همیشه حفظ کنید تا در صورت وجود مشکل، با شما، نسز، راحت باشد.
  • یکی از علامت های کودک آزاری جنسی، کبودی و یا زخمی هایی رو بدن است که میتوانید، به طور غیر مستقیم بدن کودک را بررسی کنید تا از آثار ظاهری، مطمئن شوید.
  • همچنین، ممکن است، برا اثر کودک آزاری جنسی، تغیرات رفتاری در خلق کودک، نیز، ایجاد بشود.
  • کبودی و یا اثار زخم در ناحیه تناسلی از علامت کودک آزاری جنسی، نیز، میباشد.
  • وحشت و اضطراب ناگهانی، و یا افت تحصیلی ناگهانی براثر کودک آزاری جنسی.

کودک شما منزوی نیست! فقط به مشاوره کودک خجالتی نیاز دارد!

بهترین مشاوره کودک آزاری

انواع کودک آزاری

کودک آزاری، جنبه های زیادی دارد که میتواند به کودک آسیب های جدی، نیز، برساند. همچنین، کودک آزاری، ممکن است توسط پدر، مادر و یا مراقبین کودک اتفاق بیوفتد و یا حتی در نبود مراقب کودک توسط، افراد غریبه تر، اتفاق بیفتد که برای جلوگیری از کودک آزاری های مختلف، ابتدا باید مهارت های ارتباط با کودک را، فرا گرفت و همچنین، او را در موقعیت های خاص تنها نگذاشت. بنابراین همانطور که اشاره کردیم؛ انواع کودک آزاری ها وجود دارد که هرکدام پیامد های مخصوص به خودش را خواهد داشت.

کودک آزاری عاطفی

طبق آمار بدست آمده، کودک آزاری عاطفی که نسبتا بحث گسترده ای است حدود 70 درصد وجود دارد که ممکن است توسط افراد خانوده، پدر و یا مادر، نیز، صورت گیرد که باعث کاهش اعتماد به و نفس و مشکلات جدی، در شخصیت کودک میشود. کودک آزاری عاطفی، عمدتا به همان نحوه رفتار با احساسات کودک، برمیگردد، بنابراین میتواند شامل موارد زیر بشود؛

  • نادیده گرفتن احساسات و نیازهای کودک
  • تحقیر کودک با الفاظ نامناسب
  • بیان کردن جملاتی مثل؛ زنگی با تو سخت است و…
  • صدا زدن با القاب نامناسب
  • مقایسه کودک با دیگران
  • انتظارات نامعقول
  • آزارهای عاطفی طلاق والدین و بد گفتن از پدر یا مادر کودک

بنابراین دو راه کلی برای کنترل کودک آزاری، در مبحث مشاوره کودک آزاری وجود دارد؛

  1. یادگیری مهارت ارتباط، صبر و حوصله در رابطه با کودکان جدید و آسیب ندیده
  2. کمک گرفتن از مشاور در رابطه با مشاوره کودک آزاری و درمان کودک آسیب دیده

 

کودک آزاری جسمانی

کودک آزاری جسمی، انواع مختلفی دارد که  متاسفانه، هر کدام به میزان متفاوتی در جامعه وجود دارد که باعث وارد شدن آسیب های جسمی و روانی به کودک، میشود و میتواند مانند عوامل دیگر کودک آزاری، افسردگی، خشم، اختلالات روحی و روانی را، در پی داشته باشد. در ادامه، به چند مورد شایع از کودک آزاری جسمانی، اشاره میکنیم.

 

تنبیه بدنی

متسفانه، تنبیه بدنی، یکی از روش های مسوخ شده تربیتی، از گذشته در فرهنگ های مختلف، وجود داشته و اکنون نیز در بعضی خانواده ها، وجود دارد؛ چراکه برخی افراد تصور میکنند که بخشی از تربیت کودک با کتک زدن صورت میگیرد؛ بنابراین؛ برای کنترل رفتاری کودک، ممکن است از تنبیه بدنی نیز، استفاده کنند که این کار باعث سرکوب شدن احساسات و تحقیر شدن کودک و بروز پرخاشگری در آینده، نیز، میشود. بنابراین؛ بهتر است بدانید که، به هیچ عنوان، تنبیه بدنی برای کودک شما، مناسب نمیباشد؛ بلکه آسیب های فراوانی نیز، در پی خواهد داشت. همچنین؛ میتوانید با کمک گرفتن از مشاوره درمورد کودک آزاری، به خود و نیز، فرزند خود، کمک کنید تا ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشید و بتوانید در کنار هم با آرامش بیشتری، حضور پیدا کنید.

سوء استفاده جنسی

متاسفانه یکی از بدترین آسیب های جنسی، که کودکان نمیتوانند، آن را، در ذهن خود، حل و یا رد کنند، سوء استفاده جنسی است که ممکن است توسط افراد مریض  در جامعه و یا حتی فامیل، اتفاق بیوفتد، بنابراین باید در رابطه با کودکان خود بسیار هشیار باشید! و هیچ گاه آن ها را، در موقعیت های نامناسب تنها نگذارید و حتی آموزش های لازم را، در رابطه با برخورد هنگام احساس خطر به آنها داده و یا حتی به صورت اصولی، او را از اندام های خصوصی اش آگاه سازید و بگویید که مثلا، به غیر از مادر، کسی دسگر نباید به آنها دست بزند و یا آن ها را، ببیند. بنابراین اگر دارای کودکی هستید که مورد استفاده جنسی قرار گرفته است؛ حتما او را به یک مرکز مشاوره کودک آزاری خوب ببرید تا در درمان او، به صورت اصولی، عمل کرده باشید.

بهره گیری جسم کودک

یکی از مشکلاتی که کودک را، هم دچار مشکلات جسمی و هم روحی میکند، بهره گیری جسمی در رابطه با کار و درآمد زایی از طریق مختلف است که در سراسر جهان به طور مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال؛

  • استفاده از کودکان برای قاچاق مواد مخدر از طریق مختلف.
  • کودکان کار که به دلایل مختلفی کارهایی سنگین انجام میدهند.
  • قاچاق کودکان برای استفاده جسمی و…
  • آسیب های جسمی کودکان در بعضی کشور ها توسط جنگ ها و…
  • انتظارات و به کار گیری نامعقول از توان کودک برای کار های مختلف

 

 

بی توجهی و پرخاشگری

شاید بتوان گفت، که دو جیزی که ممکن است کودک را به انزوا بکشاند و اعتماد به نفس و عزت نفس را در او، بکشد، بی توجهی و پرخاشگری نسبت به کودک است، چرا که با نادیده گرفتن، کودک طرد شده و احساس خود باوری در او از بین میرود و در نتیجه به شکست کودک در زندگی می انجامد؛ بنابراین اگر در رابطه با ارتباط گیری صحیح با فرزندانتان، مشکلاتی دارید، بیایید یک بار دیگر به خودتان کمک کنید وبا آن ها مهربان تر باشید، حتی اگر در کنترل خشم خود احساس ناتوانی میکنید، میتوانید به یک مرکز مشاوره کودک آزاری خوب بروید و یا حتی اگر امکان مشاوره حضوری برایتان فراهم نیست، میتوانید با مشاوره آنلاین کودک آزاری و یا حتی مشاوره تلفنی کودک آزاری، مشکلات خود را ریشه یابی کنید تا بتوانید با آرامش بیشتری، با فرزند خود، ارتباط برقرار کنید؛ چرا که فرزندان گل هایی هستند که با رفتار صحیح و مراقبت شما، در آینده شکوفا خواهند شد.

اصول مشاوره کودک آزاری

سوء استفاده تجاری و اقتصادی

همانطور که امروزه تبلیغ های جذاب، نقش مهمی در تجارت و اقتصاد تاجران دارد و باعث شده که گاهی افراد سود جو، از کودکان نیز، سوء استفاده کنند؛ کلمه سود جو را، به کار بردم، زیرا؛ افراد متقلبی نیز، وجود دارند که محصول با کیفیت و معتبری ندارند، اما؛ از کودکان برای یک تبلیغ جذاب استفاده میکنند که باعث سودمندی ناعادلانه و سوء استفاده از کودک بدون آگاهی وی، میشود. همچنین؛ باید در نظر داشت که هنگام تبلیغ توسط کودک، هیچ گاه نباید کودک، به طور مستقیم، از مخاطب بخواهد که آن محصول را، خریداری کند؛ چرا که؛ آثار روانی خوبی، در پی نخواهد داشت و این کارمناسب کودک نیست. همچنین؛ در تبلیغات، ممکن است، مواردی که بد آموزی دارد را، برای کودک مراعت نکنند و مواظب او نباشند که میتواند، برای روح و روان کودک، مخرب باشد.

 

مشاوره کودکان زیر دو سال

اثرات کودک آزاری در بزرگسالی

همانطور که خواندید، یکی از مشکلات مهم کودکان، انواع کودک آزاری توسط خانواده و یا افراد جامعه است؛ بنابراین؛ بهتر است بدانید، که تنها شما مسئول کودک خود و مصادیق کودک آزاری هستید؛ پس باید خوب و هوشمندانه از او مراقبت کنید تا دچار انواع کودک آزاری نشود؛ چراکه؛ اگر کودکی دچار کودک آزاری های مختلفی بشود و نیز، با مشاوره کودک آزاری، درمان نشود، ممکن است، آثار جبران ناپذیری؛ مثل؛ اختلال رفتاری، استرس و درنتیجه ناکامی هایی را در زندگی آینده اش، تجربه کند و باعث شود که عزت نفس خود را، زیر سوال ببرد و همچنین، باعث ناکامی ها و عدم موفقیت وی در کارها شود؛ چراکه؛ کودک آزاری در ایران، باعث استرس و اضطراب هایی در فرد میشود و همچنین عوارض آن بستگی به نوع کودک آزاری، دارد که در ادامه مثال هایی ارائه  خواهیم کرد.

خطرات کودک آزاری و بی توجهی چیست؟

کودک آزاری و بی توجهی می تواند تأثیری مادام العمر بر قربانیان داشته باشد. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته و مورد بی توجهی قرار گرفته اند، احتمال بیشتری دارد که به مشکلات زیر دچار شوند:

تاخیر در یادگیری
مشکلات عاطفی
عزت نفس ضعیف
افسردگی
مشکلات سلامتی
مشکلات سوء مصرف مواد
رفتار مجرمانه بزرگسالان

مزایای درمان کودک آزاری و بی توجهی چیست؟

درمان کودک آزاری و بی توجهی، به کاهش خطر ابتلای کودک به مسائل یادگیری، عاطفی و اجتماعی در آینده کمک می کند. این به نفع کودک و هر فرزندی که ممکن است در آینده داشته باشد و به طور کلی جامعه است!

علت ترس زن از دخول

یکی از مشکلات مهم، برخی زنان در جامعه، ازدواج و یا حتی ترس از رابطه جنسی، نیز هست که شاید، درباره آن کمتر صحبت شده باشد، این مشکل ممکن است، ریشه در کودکی فرد داشته باشد، مثلا؛ فرد در کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باشد که از لحظ روحی و روانی و یا حتی جنسی، آسیب دیده باشد؛ چراکه؛ سالانه تعدادی از مراکر مشاوره حضوری و یا حتی مراکز مشاوره آنلاین استفاده میکنند که بعد از ازدواج ترس از دخول و رابطه جنسی دارند و هنگامی که مشاوران به رفع مشکل و ترس آنها، میپردازند، به اطلاعاتی دست میابند که ریشه در کودکی آنها، نیز دارد، کودکانی که خواسته یا ناخواسته دچار کودک آزاری و یا کودکی آزاری جنسی، میشوند. اگر کودک شما از قربانیان، تجاوز جنسی، نیز، است، نگران نباشید! حتما از مشاوره کودک آزاری و یا حتی مشاوره تلفنی کودک آزاری، نیز، استفاده کنید تا بتوانید به کودک خود کمک کنید تا کودکتان، در بزرگسالی، مشکلات بسیار کمتری، داشته باشد و گرفتار این قبیل از مشکلات، نشود.

کسانی که در کودکی مورد تعرض قرار گرفته اند

بنابراین؛ همنطور که خواندید، متاسفانه، درصدی از افراد وجود دارند که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته اند و برخی از آنها نیز، درمان نشده اند و آرامش روحی و روانی در زندگی آنها از بین رفته است، اگر شما نیز، فردی قربانی شده در کودکی، هستید و احساس غمگینی و افسردگی، در زندگی دارید و یا حتی ترس و اضطراب بیش از حد در زندگی روزمره خود دارید و ناخواسته نمیتوانید، به توانایی، خود، تکیه کنید و کارهای خود را، به سرانجام برسانید، باید بدانید، که وقت آن است بلند شوید و یک روح تازه در خود ایجاد کنید!

  • سعی کنید کارهای، هرچند کوچک خود را، انجام دهید تا انرژی توانمندی در شما ایجاد شود.
  • با استفاده از مطالعه در مورد مشاوره کودک آزاری، اطلاعات خود را، برای درمان روح افزایش دهید.
  • ورزش کنید تا افکار خود را مهار کنید و آن ها را تبدیل به انرژی مثبت کنید.
  • مراقب فرزند خود باشید تا با رشدی سالم، احساس رضایت را در خود، نیز، ایجاد کنید، چرا که او بخشی از وجود شما است.
  • از یک مرکز مشاوره کودک آزاری خوب، استفاده کنید تا برای روح و روان خود و فرزندتان، آرامش بیشتری کسب کنید.
  • مهارت هایی که با کمک مشاوره، را یاد گرفته اید را، کامل انجام دهید و از آن استفاده کنید.

روش نهایی برای درمان کودک

همانطور که خواندید، کودکانی که توسط پرخاشگری و سوء رفتار احساسی و یا جنسی، مورد تعرض قرار گرفته اند، نیاز به درمان تخصصی روح و جسم دارند تا بتوانند در آینده، در رابطه با چالش های زندگی بهتر عمل کنند، بنابراین همانطور که میدانید یک مرکز مشاوره کودک آزاری خوب، میتواند بسیار زیاد، به شما کمک کند، اما؛ ممن است شما مشکل مشاوره بصورت حضوری را، داشته باشید یا مرکز مشاوره کودک آزاری در شهر شما، وجود نداشته باشد، نگران نباشید! شما میتوانید ار مشاوره آنلاین کودک آزاری و یا مشاوره تلفنی کودک آزاری خانه سبز، به راحتی استفاده کنید و همچنین از بهترین اساتید برای مشاوره کودک آزاری، استفاده کرده تا بتوانید با کمک مشاوره کودک آزاری معتبر، نهایت کمک را، به کودک خود کرده تا کودک دوباره آرامش و شادی درونی، خود را، پیدا کند.

اطلاعات روانشناسی بیشتر در لینکدین زندگی سبز

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...