رزرو وقت روانشناسی و مشاوره با تخفیف ویژه

0
سبد خرید خالی است.
ورود | ثبت نام
captcha

با ورود و یا ثبت نام در پیشتاز وب شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت پیشتاز وب و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

اهمیت تربیت و مشاوره کودکان زیر دو سال!

خواندن این مطلب

13 دقیقه

زمان میبرد!

اهمیت تربیت و مشاوره کودکان زیر دو سال!

مشاوره کودکان زیر دو سال برای رشد بهتر شخصیتی و تربیتی کودک، یار و همراه والدین است. دو سالگی  و قبل از آن، یکی از مهم‌ترین دوران زندگی و شکل‌گیری شخصیت کودک است. کودکان در این دوران هر آنچه را که می‌بینند یاد می‌گیرند و دوست دارند تجربه کنند. از این رو رفتار والدین هسته مرکزی تربیتی و یادگیری کودک در این زمان از رشد است. کودک زیر دو سال سرشار حس نیاز به توجه و یادگیری است ولی ممکن است دارای رفتارهای نامناسبی هم باشد. اغلب بسیار دیده‌ایم کودکان  یک یا دو ساله  که  در خیابان با گریه و زاری پا بر زمین می‌کوبند و یا با لجبازی کف فروشگاه دراز کشیده‌اند تا به خواسته شان برسند!  این برهه از زندگی کودکان بسیار مهم است و والدین در شکل‌گیری شخصیت کودک مهمترین عامل هستند و به عنوان عامل اصلی  بایستی، روحیه و خصوصیات کودک را در این سنین به خوبی بشناسند و از لحاظ روحی و جسمی  به خوبی از وظایف خود برای داشتن یک کودک شاد و سالم  آگاه بوده و نکات لازم را در مسیر تربیتی به کار ببرند. مشاوره کودکان زیر دو سال در این زمینه به والدین کمک می‌کند تا از روان کودک خود به خوبی شناخت پیدا کرده و  این دوران را به بهترین شکل پشت سر بگذارند. در ادامه سایت روانشناسی کودک و نوجوان زندگی سبز همراه ما بمانید.

خصوصیات کودک دو نیم ساله

کودکان دو یا دو و نیم ساله بر اساس تجربیات، نوع برخوردی که با آ‌ن‌ها شده، عوامل محیطی و خانوادگی ممکن است، روحیات مختلفی داشته باشند. بعضی از کودکان سرسخت‌تر هستند و بعضی دیگر آرام و بی سر و صدا. مثلا دختر بچه‌ای که بعد از چند پسر در خانواده‌ای متولد شده و چندین برادر دارد، تحت تاثیر رفتارها، بازی‌ها و برخوردهای پسرانه آن‌ها قرار گرفته، حتما نسبت به سایر دختر بچه‌ها که شرایط متفاوتی داشته اند پرجنب و جوش‌تر است و فعالیت بیشتری دارد. به طور کلی کودکان دوساله و نیمه دارای یکسری ویژگی و خصوصیات مشترک هستنند  که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مشاوره کودکان زیر دو سال در زندگی سبز

ویژگی‌های جسمی و رشد کودک

مراحل رشد جسمی یکی از مهم‌ترین خصوصیایتی است که والدین باید به درستی آن را پیگیری کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل و کمبودی به متخصصص مراجعه نمایند. مشاور کودکان زیر دو سال می‌تواند به صورت مستمر مراحل رشد و نقاط عطف رشد کودک را بررسی کنند تا درصورت وجود مشکل اقدامات لازم سریعا به عمل آورد. کودک دوساله باید  فعالیت‌های زیر را به راحتی انجام دهد:

  • به خوبی راه برود
  • عبور از پله ها برایش آسان باشد
  • به راحتی بپرد و فعالیت داشته باشد
  • کشیدن خطوط منحنی برایش راحت باشد
  • با اسباب بازی‌هایش بازی کند

ویژگی‌های کلامی کودک

کودکان در این سن به دلیل اینکه می‌خواهند درک بهتری از اطراف و پیرامون خود داشته باشند، زیاد سوال می‌پرسند. معمولا کودکان دوساله از حرف زدن لذت می‌برند و دوست دارند مدام با دیگران هم صحبت شوند. کودک دو ساله باید بتواند جملات 3 یا 4 کلمه‌ای را راحت بیان کند اگر کودک شما در 24 ماهگی توانایی سخن گفتن ندارد و یا در بیان کلمات مشکل دارد و توانایی گفتن جملاتی با فاعل و فعل ندارد، حتما باید از مشاوره کودکان زیر دو سال استفاده کرده و مشکل کودک خود را با مشاورین در میان گذاشته تا دلایل آن بررسی شود. همچنین مشاوره کودکان زیر دو سال می‌تواند از ابتدا با کودکانی که نیاز به گفتار درمانی دارند و یا به دلیل بیش فعالی و… توانایی صحبت کردن به طور کامل و درست را ندارند همراه باشد و مشاوره  و روش‌های لازم جهت تمرین وکار با کودک به والدین آموزش داده شود.

کلینیک روانشناسی کودک در مشهد

ویژگی‌های روحی و روانی کودک

کودکان دو ساله در این سن رفتار پدر ومادر خود را به خوبی می‌فهمند به ویژه که کودکان دوساله به شدت احساساتی هستند، اما به طور کامل توانایی بیان احساسشان را ندارد ولی در مقابل، مفهموم بسیاری از حرکات و رفتارهای شما را درک می‌کنند. کودکان در دوسالگی بسیار سر سخت و لجوج هستند و به خوبی به رفتارهای والدینشان نگاه می‌کنند و تقلیدگرانه همان کارهارا تکرار می‌کنند. کودکان دوساله به خوبی رفتار پدر و مادر خود را زیر نظر می‌گیرند. اگر در خانه و خانواده تنشی وجود داشته  باشد کامل متوجه بحث و دعوا می‌شوند. والدین بایستی در این شرایط متوجه رفتارها و کلام خود باشند چرا که کودک در این سن مانند ضبط صوتی بوده که  تمام حرف‌ها و رفتارهای پدر و مادرش را یاد گرفته و عینا تکرار می‌کند. از طرفی دعوا  وتنش موجب  ایجاد ترس و استرس در کودک شده و آینده تحصیلی و نوجوانی او را به خطر می‌اندازد. اگر در محیط خانواده کودک شما، قبل از دوسالگی با تنش والدین مواجه است، حتما بایستی از مشاوره کودکان زیر دو سال مراجعه کنید تا آموزش و نحوه برخورد درست به شما آموزش داده شود.

اگر کودک پیش دبستانی دارید از مشاوره کودک پیش دبستانی غافل نشوید! چرا که دروازه ورود کودکانتان به مدرسه که از مهم ترین دوران و سنین کودک است، میباشد!

اصول تربیتی برای کودکان دو ساله

به طورکلی، یکسری رفتارها در کودکان دو ساله وجود دارد که به دلیل رشد روحی و روانی‌شان، طبیعی است. البته اگر این نوع رفتارها از حد معمول خارج باشد در حدی که والدین  توانایی کنترل نداشته باشند، بهتر است از مشاوره کودکان زیر دو سال استفاده شود. مشاوره کودکان زیر دو سال از همان ابتدا می‌تواند، نکات لازم را به والدین جهت تربیت صحیح آموزش دهد تا از بروز هرگونه اختلالی پیش‌گیری شود. عموما رفتارهایی که در کودکان دو ساله زیاد مشاهده میشود عبارت است از:

  • عصبانی شدن و جیغ و فریاد غیر قابل کنترل
  • نشان دادن احساسات به صورت اغراق آمیز
  • تصاحب وسایل دیگران
  • می‌خواهند هر کاری را به تنهایی انجام دهند
  • دوست ندارند به آنها گفته شود که بچه هستی تصور بزرگ بودن و درصورت شنیدن کلمه بچه به شدت ناراحت می‌شوند.
  • با تغییرات کنار نمی‌آیند و مشکل دارند
  • تغییر در عادات غذا خوردن و خوابیدن مثل بد غذایی و بد خوابی

بر اساس مشاوره کودکان زیر دو سال در صورت بروز هر کدام از رفتارهای نام برده، راه حل سریعی وجود ندارد که به یکباره بشود این موضوع را حل کرد. بلکه این موضوعات نیازمند اقداماتی است مرحله به مرحله، براساس اصول و علم، تا با درک احساسات کودک مسائل به صورت بنیادین حل شوند.

با کودک خود همدلی کنید

وقتی کودک خواسته ای دارد که در آن لحظه برایتان مقدور نیست و یا از دسترس خارج است به جای سرزنش، دعوا و پرخاشگری، همدلی کنید به او بگویید که می‌دانید این موضوع چقدر برایش مهم است و چقدر دوست داردکه آلان آن خواسته را داشته باشد. برای همدلی با کودک، بایستی به آن موضوع از دید او بنگیرید؛ آن وقت است که اهمیت آن موضوع را درک می‌کنید!

نه گفتن ممنوع!

بعضی از والدین، از کلمه نه ونمی‌شود زیاد در مقابل درخواستهای کودک استفاده میکنند که این کار اشتباه است. بر اساس مشاوره کودکان زیر دو سال، کلماتی مانند نه که حالت نهی کردن دارند تاثیر معکوس دارد و بیشتر کودک را به سمت آن کار و یا درخواست سوق می‌دهد. بنابراین  کلمه نه را برای وقت‌های خیلی خاص نگه دارید و در مقابل درخواسته‌های اشتباه و نابه‌جا، با پیشنهاد شرایط درست و بهتر، وضعیت را تغییر دهید.

 

در بیان احساسات با کودک همکاری کنید

کودکان در این سن ابراز کامل احساساتشان برایشان مشکل است. بنابراین در ابراز منطقی احساساتشان کمکشان کنید وقتی از موضوع رنج می‌برند، شما به عنوان بزرگتر آن موضوع را درک کنید وآن را به صورت منطقی ابراز کنید.

با کودک خود کودکی کنید

کودک درون خود را فعال نگه دارید و در کنار کودکتان کودکی کنید، با لحن بچگانه و یا با مزه با کودکتان حرف بزنید، در بازی‌ها خلاقیت ایجاد کنید و شور و شوق و تکاپو را به بازی‌هایتان اضافه کنید بگونه‌ای که کودک همراهی شما را با تمام وجود حس کند.

مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است

آموزش را فراموش نکنید

برا یاد دادن رفتارهای درست و مناسب به کودک خود از آموزش و خلاقیت در این موضوع استفاده کنید. میتوانید رفتار درست را در قالب داستان و یا باز با آموزش دهید. مثلا کاراکتری نقاشی کنید و راجع به آن شخصیت حرف بزنید و رفتارهای مثبت و درستش را با نقاشی نشان دهید.

نکات و رفتارهای مثبت را یادآوری کنید

مشاوره کودکان زیر دو سال توصیه می‌کند؛ رفتارهای درست و سازنده او را به او بگویید و بابت آن کارها او را تشویق کنید. مثلا بگویید چقدر خوب وسایلت را داخل کمد گذاشتی، آفرین که غذایت را کامل خوردی و…. کودک با دریافت این پیام‌ها از سوی والدین هم از اعتماد به نفس بالایی برخوردار می‌شود و هم برای انجام کارها و رفتارهای درست ترغیب می‌شود.

محدودیت‎ها را مشخص کنید

یکسری قوانین تعیین کنید و در آنها ثابت قدم باشید، البته این موضوع نباید با همدلی کردن تداخل داشته باشد، اما باید در کنار همدلی کردن یکسری محدودیت‌ها برای کودک تعریف شود. مثلا  وقتی عصبانی است به او بگویید میدونم ناراحتی، حق داری عصبانی باشی اما حق نداری چیزی پرتاب کنی و یا به کسی آسیب بزنی.

 صبور باشید

در رفتار با کودک خود، صبور باشید چه در آموزش چه در تربیت و یا حل رفتارهای نامناسب و تعارض‌ها باید با کودک خود صبورانه برخورد کنید و شرایط جسمی، روحی و درک آن‌ها را در نظر بگیرید.

رفتار با کودک زیر دوسال

در مشاوره کودکان زیر دو سال، رفتار والدین بسیار مهم اساسی خوانده می‌شود چرا که این رفتارها بر لوح پاک ذهن کودکان برای اولین بار نقش می‌بندد و باورها و پایه شخصیتی کودک را شکل می‌دهد. کودکان نوپا بسیار مشتاق به تجربه کردن هستند چرا که به تازگی جهان پیرامون خود را مشاهده و درک می‌کنند. والدین می‌توانند با مشاوره کودکان زیر دو سال از همان بدو تولد کودکشان، نکات لازم جهت تربیت درست و اصولی را آموزش ببیند و یا در مواقع خاص که شرایط پیچیده ایجاد می‌شود مراجعه به مشاوره کودکان زیر دو سال یک راه مناسب برای دریافت راه حل است.

  • در رفتار با کودکتان مانند ساعت خواب، تایم غذا خورد و موارد این چنینی نظم داشته باشید
  • به اندازه با کودک خود وقت بگذرانید با او بازی کنید برایش کتاب بخوانید و با هم نقاشی بکشید
  • در انجام کارهای کودک مانند لباس پوشیدن یا اوردن وسایلش به اندازه به او کمک کنید و با کمک بیش از حد حس بی عرضه بودن و ناکافی بودن به کودکتان ندهید!
  • با کودکان خود صحبت کنید( البته صحبت کردن در مواقعی که کودک عصبی شده و یا دست به لجبازی زده است فایده ندارد و بهتر است سکوت کنید و بگویید هر وقت آرام شد با او حرف میزنید)
  • کودک خود را با یکسری غذاهای خاص عادت ندهید
  • به کودک خود توالت رفتن را آموزش دهید
  • به جای تلویزیون دیدن کودک خود را با کارهای خلاقانه سرگرم کنید

مشاوره کودکان زیر دو سال در تمامی این موارد می‌تواند به  والدین کمک کند تا بهترین رفتا و بهترین پاسخ را در مقابل  درخواست‌های کودکان خود داشته باشند.

 

علت خودزنی کودکان زیر دوسال

بر اساس مشاوره کودکان زیر دو سال ظرفیت درک احساس کودکان به اندازه بزرگسالان نیست. بسیاری از مسائل بی‌اهمیت از نظر والدین، برای کودک بسیار مهم است و منجر به فشارهای روحی و روانی می‌شود. خود زنی یک واکنش به فشارهای روحی است. کودکانی که  از از محبت فیزیکی کمتری برخوردارند، بیشتر در مقابل فشارها دست به خود زنی میزنند؛ زیرا در واقع ارزش بدن خود را نمی‌دانند. والدین بایستی با نوازش کردن، در آغوش گرفت و محبت‌های فیزیکی وکلامی، ارزشمندی بدن و وجود کودک را به او یادآور شوند. کودکان بایستی توانایی ابراز احساساتشان را با رفتار مناسب داشته باشند. مشاوره کودکان زیر دو سال به کودک در ابراز این احساسات و به والدین در آموزش مهارت جهت درک کودک عمل می‌نماید. در مقابل خود زنی کودک بهترین رفتارهایی که میتوان انجام داد عبارت است از:

  • با کودک خود حرف بزنید
  • احساسات کودکتان را بشناسید
  • حواس کودک را نسبت به موضوع پرت کنید
  • در مقابل خواسته‌های غیر معقول کوتاه نیایید
  • اجازه ندهید خودزنی تبدیل به یک راه برای رسیدن به خواسته‌هایش شود
  • از مشاوره کودکان زیر دو سال جهت جایگزینی رفتار مناسب کمک بگیرید

!مشاوره کودک سه ساله اهمیت نسبتا بیشتری نسبت به کودکان زیر دو سال دارد!

لجبازی کودک دو ساله و نیمه

لجبازی یکی از رفتارهای نامناسبی است که در کودکان بسیار مشاهده می‌شود. بسیاری از والدین برای اینکه صدای جیغ و و فریاد کودک خود را قطع کنند در مقابل خواسته هایش کوتاه می ایند و سریعا خواسته کودک را مهیا می‌سازند. در حالی که کودک دو ساله و نیمه بسیار خودخواه بوده و در واقع همه چیز را متعلق به خود میداند از این رو لجبازی برای او تبدیل به راهی سریع جهت رسیدن به خواسته‌هایش می‌شود و این رفتار نادرست بیشتر و بیشتر در وجود کودک نهادینه می‌شود.  بر اساس مشاوره کودکان زیر دوسال از جمله رفتارهایی که باید در مقابل لجبازی کودک از خود بروز دهید عبارت است از:

  • جهت بازی و فعالیت با کودک خود به صورت روزانه وقت بگذارید
  • در انجام برخی از کارها از او کمک بخواهید
  • از نه گفتن به صورت پیوسته اجتناب کنید
  • گاها او را از چیزی که دوست دارد محروم و محدودیت ایجاد کنید اما به این‌صورت که دلیل این کار خود را به او توضیح دهید.
  • وقتی از موضوعی ناراحت است از او بخواهید با شما حرف بزند
  • رفتارهای مناسبش را تشویق کنید تا تفاوت رفتار مناسب و نا مناسب را بفهمد
  • به قول‌هایی که به او می‌دهید عمل کنید
  • در مقابل لجبازی کودک خونسرد باشید
  • در مقابل او پرخاش نکنید چرا که او رفتارها از شما الگو برداری می‌کند
  • اجازه دهید در انجام بعضی کار حس استقلال را تجربه کند

بهترین اصول مشاوره کودکان زیر دو سال

لجبازی کودک یک سال و نیم

کودکان عموما دوست دارند مرکز توجه باشند. لجبازی در کودکان یک سال ونیم برای جلب توجه  صورت می‌گیرد. کودکان وقتی با چالشی مواجه می‌شوند و خواسته ای دارند که به خوبی نمی‌توانند حس و نیاز خود را بیان کنند، دست به لجبازی می‌زنند. لجبازی کردن در تمام بچه ها وجود دارد اما با رفتارهای گفته شده قابل حل است. اگر در کودکی رفتارهای نامناسب لجبازی بیش از حد باشد بایستی به مشاوره کودکان زیر دو سال مراجعه کرد تا متخصصین با گفت وگو و مهارت آموزی، رفتار درست را جایگزین نمایند.  اصولا، کودکان رفتار خود را در قالب الگو از والدین خود می‌گیرند. اگر پدر و مادر اهل گفت گوی درست باشند، فضای خانه شاد و سالم باشد و به خوبی احساسات خود را به کودک بیان کنید و به او بگویید که او را می‌فهمند، کودک نیز با الگو گیری از والدین، می‌تواند در مقابل چالش‌ها، احساسات مخرب و درخواست‌هایش رفتار مناسبی نشان دهد.

نکات کوچک و کاربردی در توییتر زندگی سبز

سخن آخر

مشاوره کودکان زیر دو سال با هدف اینکه تمامی رفتارها و باورهای ریشه‌ای از دوران نوپایی شکل می‌گیرد، یار وهمراه مناسب والدین است. مشاوره کودکان زیر دو سال در یادگیری و مهارت آموزی، شناخت جهان پیرامون و آموزش رفتارهای درست می‌تواند موثر و مفید باشد. چناچه کودکی به دلیل رفتارهای نادرست والدین، یا وجود چالش  و شرایط نامناسب خانوادگی دچار رفتارهایی اعم از پرخاشگری، لجبازی و بدخلقی است باید به مشاوره کودکان زیر دو سال مراجعه شود تا مسائل ذهنی کودک در همین آغاز حل شوند چرا که خاطرات والگوهای ذهنی در این سنین بسیار مهم بوده و در واقع مانند قلمی است که بر صفحه روزگار، آینده‌ و شخصیت کودک را نقش می‌زند. متخصصین و مشاورین با تجربه با آموزش مهارت‌های لازم و کاربردی که پایه و اساس علمی داشته به والدین کمک می‌کنند تا احساسات کودکانه را بهتر بشناسند و درک نمایند. شناخت احساسات کودک و همدلی درست یکی از پایه‌ها و اساس‌های مشاوره کودکان زیر دو سال است که باعث ایجاد رابطه درست و صمیمی و تاثیر گذاری آموزش‌ها در کودک می‌شود.

 

سوالات متداول

1) چرا مشاوره کودکان زیر دو سال از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کودکان در این دوران هر آنچه را که می‌بینند یاد می‌گیرند و دوست دارند تجربه کنند. از این رو رفتار والدین هسته مرکزی تربیتی و یادگیری کودک در این زمان از رشد است.

2) چگونه با کودک زیر دو سال خود بهترین رفتار را داشته باشیم؟

در رفتار با کودکان زیر دو سال نظم داشته باشید، با کمک بیش از حد او را بی عرضه نکنید، با کوذک خود صحبت کنید و به اندازه کافی برای او وقت بگذارید و…

3) در مقابل لجبازی کودکان خود چه رفتاری باید انجام دهیم؟

برای بازی کردن روزانه با او وقت بگذارید، به صورت پیوسته به کودک دو ساله خود نه نگویید، در انجام برخی کارها از او کمک بخواهید، به قول هایی که به او میدهید عمل کنید و…

درباره نویسنــده
نویسنده
vahid
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

محصولات جدید

جستجو کنید ...